Духовний урок з науковим підтекстом

Майстер – клас
Духовний урок з науковим підтекстом

Автор уроку Кашуба Тетяна Степанівна,
учитель української мови та літератури
Джуринської СЗШ І-ІІІ ст.

Урок-наукове дослідження

Тема: Біблія. Легенди про створення світу, про перших людей на землі, про потоп на землі, про Каїна та Авеля, про Мойсея, 10 заповідей. Притча про блудного сина. Притча про сіяча.

ТЛ: притча

Мета:
- ознайомити учнів з легендами про створення світу, про перших людей на землі, про потоп на землі, про Мойсея, 10 заповідей;
- розвивати образне мислення та творчі здібності;
- виховувати високо моральних особистостей, духовно багатих.

Обладнання: Біблія, презентація, фломастери, стікери, кокотест, мультфільм «Суперкнига» (Притча про блудного сина), біблійні гравюри Гюстава Доре, ілюстрації з Біблії для дітей.

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, фізика, біологія, математика.

Інноваційні методи, прийоми: метод ейдетики «Малюнкове письмо», метод «Мозковий штурм», робота в парах, психологічна гра (кокотест) «Три тварини».

Перебіг уроку

Епіграф уроку:

Пане Сковорода! Про що вчить Біблія? – запитав його харківський губернатор Євдоким Щербинін.
- Про людське серце, - відповів він. – Поварські ваші книги вчать, як задовольнити шлунок; собачі – як звірів душити; модні – як чепуритися; Біблія вчить, як облагородити людське серце.

І. Актуалізація опорних знань та навичок
Біблія – це шлях до Бога, до себе. А чи знаєте ви себе?

Японська психологічний гра
Кокотест  “Три тварини”  


1.Назвіть найулюбленішу тварину.
2.Назвіть ще одну улюблену тварину.
3.Назвіть ще одну улюблену тварину.
Спробуймо дати відповідь на питання: “Хто є я?”

Результати тесту
Перша з названих тварин – це ким ви мрієте бути.
Друга – якими вас сприймають інші.
Третя – ким ви є насправді.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Вивчити людське серце нам допоможе священна книга християн – Біблія. Ми познайомимось на уроці з цікавими історіями  про створення світу, про перших людей на землі, про потоп, про Каїна та Авеля, про Мойсея, з 10 заповідями, а також притчею про блудного сина,  притчею про сіяча. Ці твори допоможуть нам збагнути всю таїну християнських законів, збагатити наше серце духовною вірою, зрозуміти зміст опрацьованих легенд та притч.  Також спробуймо довести, що Біблія – це не лише пам’ятка літератури, а й книга, що дає унікальні відповіді на запитання наукового характеру. Отож вперед – до пізнання людського серця та наукового відкриття!

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу
Вступне слово вчителя. Біблія – це шлях до самопізнання, саме ця книга допоможе нам облагородити наше серце: відпустити чорну заздрість у небуття, стати добрішими по відношенню до інших, виробити в собі уміння дослухатись до Божих порад. Відсьогодні ми поселимо у своєму дитячому серці добро, справедливість, милосердя і всепоглинаючу любов.  А в досягненні мети нам допоможуть легенди з Біблії, з якими ми зараз ознайомимось.

Метод ейдетики «Малюнкове письмо»
Учитель об’єднує учнів у 3 групи, кожна отримує завдання: прочитати легенду, спробувати передати її зміст за допомогою малюнка. На виконання роботи відводиться 5 хвилин.
Легенда про створення світу
         Спочатку Бог створив із нічого небо і землю. Земля була невпорядкована: вода і темрява вкривали її, і Дух Божий носився над водами. Потім Бог поступово протягом шести днів впорядковував землю. То були дні не в нашому розумінні, бо до четвертого дня творіння сонця ще не було. То були особливі дні, краще сказати, періоди.
         Першого дня Бог сказав: «Хай буде світло!» - і стало світло. І назвав Бог світло днем, а темряву ніччю. Другого дня Бог створив твердь, або видиме небо, що оточує землю. Третього дня Бог відділив воду від землі та повелів землі прорости рослинами. Четвертого дня Бог створив світила небесні: сонце, місяць і зорі. Пятого дня –  риб та птахів. Шостого дня звірів. Нарешті, шостого дня, Бог створив найпрекрасніше творіння – людину, якій і подарував створений ним світ.
         А сьомий день Бог благословив і назвав його святим днем чи святом, після чого сам спочив.
Проблемне питання:  В чому полягає сила Бога у створенні світу?

Учні: Сила Божого слова є ключовою у створенні світу.

Виступ  науковця
Космологія дійшла до твердого переконання, що наш матеріальний світ не існував вічно, він виник миттєво в конкретний початковий момент часу. Крім того, пояснюючи сам процес виникнення або створення світу, вона говорить не про мільярди, не про мільйони, не про тисячі і навіть не про роки, місяці, дні, часи, хвилини, а про такі, що не є можливим уявити, долі секунди, як, наприклад, 10 – у 34 степені сек.
Фізика елементарних часток дійшла до рівня, коли форми матерії (речовина і поле) стають нерозрізненими між собою, і проявляють вторинність матеріальних властивостей по відношенню ідеальних характеристик, які можуть бути описані лише в термінах інформації. (Пригадаймо! «Споконвіку було Слово (Ів.1,1); Спочатку словом Божим небеса и земля створені; земля із води та водою складена словом Божим(2 Пет.3, 5), віки Словом Божим збудовані, так, що з невидимого сталося видиме (Євр.11, 3)» та ін.)

Прочитай повідомлення
Від клітини до галактики
Математик Середньовіччя Леонардо Пізанський, більш відомий як Фібоначчі, відкрив таку послідовність чисел: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144… Ця послідовність отримала його ім’я. А цікаво те, що кожне наступне число дорівнює сумі двох попередніх чисел. Так, 2 – сума 1+1; 3 = 2+1; 34 = 21+13
Чи зможеш ти знайти навколо себе числа Фібоначчі?
Листочки на гілці розташовані відповідно до цієї послідовності, тому чим вище,  тим більше листочків. У мушлі слимака, суцвітті проколі та багатьох квітках ми також  послідовність Фібоначчі. Придивися, Бог так зробив, що маргаритки майже завжди мають 34 та 55, 55 та 89 чи 89 і 144.
Цей закон діє навіть у космічних масштабах: творячи спіралі галактики, Бог підкорив їх тій самій послідовності чисел, тільки значно більших.
Як можна говорити, що природа виникла випадково? Кожна насінина, прихована у квітці, кожна кісточка нашого організму, кожна гілочка проколі, кожна галактична спіраль, кожна жива клітина свідчать про великого Творця Всесвіту!
    
Легенда про перших людей Адама і Єву
Ім’я першого чоловіка було Адам. Бог поселив його в раю, тобто в дуже гарному саду. Там росли різні дерева, овочі, ягоди та квіти. Деякі росли для краси, інші для їжі. Посередині раю росло дерево пізнання добра і зла. Із цього дерева Бог заборонив першим людям їсти плоди. Через рай протікала річечка, яка розділялась на чотири потоки і давала воду для раю. Адам був господарем і був щасливий.
          Побачив Бог, що недобре чоловікові бути самому, тому створив йому помічницю жінку, і Адам назвав її Євою. Єву Бог створив із ребра Адамового.
         Адам і Єва були щасливими в раю і мали все, чого їх серце бажало. Бог любив їх, а вони любили Бога.
         Диявол заздрив щастю перших людей. Через те й вирішив спокусити їх. Він знав, що Адамові і Єві було заборонено їсти плоди з дерева пізнання добра і зла.
         Коли одного разу Єва була біля забороненого дерева, диявол у вигляді змія намовив її з’їсти плід із цього дерева. Він сказав, що коли вона й Адам будуть їсти той плід, то не помруть, але відкриються їм очі, і вони самі будуть, як боги, будуть знати добро і зло.
         Єва послухала спокусителя і зірвала плід. Сама їла і дала їсти Адамові. Так перші люди зробили перший гріх на світі, тобто порушили Божу волю, зробили гріх непослуху.

Проблемне питання: Чому Бог створив Єву з ребра Адамового, як ви думаєте? Свою відповідь обґрунтуйте.

Учні: На мою думку, Бог створив Єву з ребра, виявивши свою мудрість. Він створив її не з  ноги, щоб не була приниженою, не з голови, щоб не була вищою за чоловіка.

Виступ  науковця
Мікробіологія вивчаючи будову «найпростіших» одноклітинних організмів, переконалася у неможливості виникнення настільки складного і налагодженого механізму у випадковий спосіб.
Дослідження мікробіології показали, що навіть одноклітинні організми, які вважалися раніше найпростішими, являють собою неймовірно складну систему функціональних елементів з характерною для кожного з них спеціалізацією і бездоганно організованою узгодженістю їхньої взаємодії. Може бути, ускладнення організації відбувається на генетичному рівні? Якщо розташувати представників тваринного світу в «еволюційний ланцюг» у порядку зростання кількості хромосом, то виходить от яка послідовність.

Вид                                                                     Кількість хромосом
Малярійний плазмодій                                      2
Аскарида кінська                                               4
Комар                                                                 6
Дрозофіла                                                          8
Кімнатна муха                                                    12
Окунь                                                                 28
Норка                                                                 30
Бджола                                                               32
Кішка, лисиця, свиня                                          38
Будинкова миша                                                40
Макака-резус, пацюк                                         42
Кролик                                                               44
ЛЮДИНА, ящірка                                             46
Буйвіл, шимпанзе                                               48
Баран                                                                  54
Шовковичний шовкопряд                                  56
Козел, корова, як                                                60
Осів                                                                    62
Кінь, морська свинка                                         64
Цесарка                                                              76
Курка, собака                                                     78
Голуб, гусак, качка                                            80
Індик                                                                   82
Короп                                                                 104
Річкові раки                                                       116

Генетика продемонструвала, що мутації на генетичному рівні носять лише дегенеративний характер. При цьому кількість інформації в одній молекулі ДНК є настільки великою, що для її випадкового виникнення не вистачило б часу, що в мільярди мільярдів разів перевищує вік нашого всесвіту навіть за найбільш оптимістичними оцінками. Так випадкова поява найпростішої бактерії – 1 шанс із 1040 000, випадкова зміна в необхідному напрямку 5 білків – 1 шанс із 10275 тощо.
Палеонтологія знайшла і вивчила мільйони закам’янілих залишків давніх організмів і не виявила жодного (!) прикладу перехідних форм розвитку видів.

Людина – найхитріше створіння на землі

                                                           
                                                          - При усмішці в людини працюють 17 м’язів.
                                                          - Людське око не відчуває температури.
                                                          - Поверхня легенів – близько 100 кв. м.         
                                                             (поверхня тенісного корту).
                                                           - Людська ДНК містить близько 80000 генів
                                                           - Кожен палець людини за час життя                                                                              згинається приблизно 25 мільйонів разів.
- Розмір серця людини приблизно дорівнює величині її кулак/
 -Загальна вага бактерій, що живуть в організмі людини, становить 2 кг.
 -У головному мозку людини за одну секунду відбувається 100000 хімічних реакцій.
 -Людський мозок   генерує за день більше  електричних імпульсів, ніж усі телефони світу разом узяті.
- Права легеня людина вміщує більше повітря, ніж ліва.
- У роті людини близько 40000 бактерій.
- Чхнути з відкритими очима неможливо.
Найсильніший м’яз у людському організмі – язик.
- За час життя шкіра людини змінюється приблизно 1000 разів.
- Цікаво, що довжина кровоносних судин у нашому організмі дорівнює 100 тисяч кілометрів.

Потоп
         Серед безбожників жив один праведний і доброчинний чоловік на ім’я Ной. Сказав Бог до нього: «Прийшов кінець на людей, бо землю сповнено насильством від них. Я хочу їх викорінити. Тебе та твою родину я спасу. Отже, збудуй собі корабель. Я зішлю потоп на землю, щоб винищити все, що є».
          Ной зробив так, як Бог звелів йому: збудував корабель (ковчег), узяв до нього свою родину і по двоє з усіх звірят на землі. А коли прийшов час, бог сказав Ноєві увійти в корабель. І почав падати дощ, і йшов він 40 днів і 40 ночей. Води піднялися над землею і все потопили, крім Ноя та його родини і тих звірят, що були на кораблі.
         Аж 150 днів стояли води на землі. Потім Бог послав теплі вітри на землю і води почали спадати. Незабаром показалися гори, а на сьомий місяць корабель осів на горі Арарат у Вірменії.
         Коли Ной побачив, що корабель уже осів, то дуже зрадів, бо перебував у ньому рівно один рік. Щоб бути певним, що води вже спали, Ной випустив голубку з корабля. Коли одного разу голубка принесла оливкову галузку з листочками, Ной зрозумів, що води спали, бо вже листя розвинулося.
Тоді Бог сказав Ноєві вийти з корабля, що він і зробив. Бог сказав Ноєві, що потопу на землі більше не буде, і на доказ цього на хмарах показалася веселка.

Проблемне питання: Чи міг насправді Ной із сім’єю перебувати 150 днів у ковчезі?
Відповідь науковців: У ковчезі за допомогою хронального поля прискорюється хід часу, уповільнюються всі процеси. Так що для жителів ковчегу рік перетворився в один день або навіть час. Згадаймо: «У Господа… тисяча років, як один день».

Виступ  науковця
Геологія. Одна з теорій про потоп запропонована Уолтером Пітменом і Уільямом Райаном – геологами з Колумбійського університету в Нью-Йорку. В своїй книзі «Ноїв потоп», яка вийшла у 2000 році, заявили, що в основі біблійної легенди про потоп лежить згадка про природний катаклізм – заповненні водою Чорного моря. Це сталося на початку епохи неоліту, близько 5600 року назад, коли Чорне море, яке до цього було прісноводним озером, було затоплено. В кінці останнього льодяникового періоду піднявся рівень Середземного моря і мільйони декалітрів води вилилися в озеро через Боспорський пролив. Чорне море розлилось, на милі затопивши навколишні землі. Було підраховано, що низини, розташовані навколо озера, зникали під водою дуже швидко – зі швидкістю біля милі  в день. Така катастрофа повинна була залишити слід в пам’яті людей.
Іншу теорію запропонував Роберт М. Бест, який стверджує, що є свідчення про доісторичний потоп в Месопотамії – це сучасний Ірак, Терція, Сирія.
Науковці дослідили:
1. Морські мушлі знаходяться на вершинах найвищих гір, доводить Філон.
2. Фонтанель у Франції і Лейбніц в Німеччині впізнали на природному камінні  зображення рослин Східної Індії та Північної Америки, і Бюффон зізнається, що це явище можна пояснити всесвітнім потопом.
3. Паллас в Сибіру (найвища із всіх точок світу Азії) в горах знайшов рештки слона і носорога. Можливо, під час потопу були загнані туди водою.

(Презентація робіт) 
  
     



         

10 заповідей
Учитель: Приступімо до вивчення іншої легенди, яка має назву «10 заповідей».
(Учитель коротко передає зміст легенди)

Зверніть увагу на дошку. Ви бачите скрижалі, але на них чогось не вистачає. Чого саме ?

Учні: Заповідей.

Учитель: Правильно. Заповіді – це правила, яких повинні дотримуватись усі без винятку люди на землі: діти і дорослі, багаті та убогі.  У вас на партах прикріплені листочки з заповідями. Ви по черзі виходите, зачитуєте та прикріплюєте на скрижалі.
Учитель коротко коментує кожну.
 







                                                                              



Учитель: Ми з вами весь час живемо за правилами. Скажімо, ми добре з вами знаємо правила дорожнього руху. Для чого ми їх виконуємо ?

Учні: Щоб з нами не сталося біди на дорозі.

Учитель : Це дійсно так. Адже якщо ми будемо переходити дорогу на червоне світло, можна потрапити під машину. Так і з заповідями Божими. Як ми одним словом можемо назвати заповіді?

Учні: Добром.

Учитель: Дотримуючись заповідей, ми будемо творити добро. Послухаймо науковця, який спробує переконати нас науковим фактом, що може статися, якщо порушити, скажімо, заповідь, яка застерігає: «Не прилюбодій».

Виступ науковця
Генетика. Учені відкрили, що гени чоловічої статі запам’ятовуються в організмі жінки навіть без вагітності.

Технологія « Мозковий штурм »
Учитель: Перед вами дорога добра. Ви бачите на ній сліди, які ми залишаємо протягом всього нашого життя. Запамятайте, де б не ступала наша стопа, де б ми не проходили, після нас повинні залишатися тільки добрі справи. Тому давайте подумаємо і постараємось дати відповідь на проблемне питання: «Що ж нам потрібно робити, щоб бути добрими?». Усі відповіді ми запишемо на слідах.

                     ДОРОГА ДОБРА

                              

         Учні по черзі висловлюють думки, які записуються вчителем. Можна зробити іншим чином: на плакаті намалювати дорогу, вирізати сліди з різнокольорового паперу, щоб акцентувати увагу, що кожна дитина індивідуальна. Роздати сліди кожному учню, дати їм хвилину, щоб вони записали свій варіант відповіді, а потім кожен учасник тренінгу по черзі виходить до дошки, зачитує написане і прикріплює слід на дорогу.
Відповіді учнів можуть бути такими: слухатись, любити людей, бути ввічливими, ходити до церкви, допомагати тим, хто потребує допомоги, не ображати ближнього, проявляти співчуття, не сваритись, любити працю, не заздрити, говорити правду, читати Святе Письмо, молитися і т.д. Після чого всі висловлені думки обговорюються і узагальнюються.

Учитель: Запамятайте, коли людина творить добро, тобто все те, що було щойно нами записано, саме тоді вона духовно зростає.

Учні записують визначення притчі
Притча – це невелике оповідання, яке містить повчання в алегоричній формі, яка є споріднена з байкою. Але смисл притчі більш значимий: вона ілюструє важливу ідею, торкаючись проблеми моралі, загальнолюдських законів. Використовується з метою прямої настанови читачу у питаннях людської і суспільної поведінки.

Перегляд мультфільмів «Притча про блудного сина», «Притча про сіяча».

ІV. Підсумки уроку
Лінгвістична гра «Словесна плутанина»
1 група
Учні отримують плакат, на якому намальовано райське «Дерево пізнання добра і зла» і  червоні яблука, виготовлені з кольорового паперу, на яких написані слова. Завдання :  розташувати яблука на дереві так, щоб вийшов повчальний біблійний  вислів, який необхідно запам’ятати («Не дозволь, щоб добро тебе перемогло, але перемагай зло добром» (Рим. 12 : 21)).

                    

2 група
Група отримує плакат, на якому зображене велике серце Бога і маленькі сердечка, зроблені з кольорового паперу. В кожному серці написане слово. Учні повинні розташувати у Божому серці маленькі сердечка так, щоб вийшов біблійний вислів, який необхідно добре запам’ятати («Якщо будете ви зберігати мої заповіді, то в любові Моїй перебуватимете» (Івана 15: 10) ).

                   


3 група
Учням пропонується плакат із зображенням зоряного неба, створеного Богом. На кожній зірці написане слово. Завдання групи – скласти зірки в такій послідовності, щоб утворився відомий біблійний вислів («Які то величні діла Твої, Господи»).

            

Слово учителя: Отже, Біблія переконала нас в тому, що Бог створював світ та наповнював його життям з великої милості та любові своєї, адже в Біблії знаходимо : «Бог є любов», і Всевишня любов  та неземна мудрість Творця проявляється у творіннях його. Щоб повною мірою зрозуміти ці слова пропоную переглянути фото.

  

  

   

VІ. Оцінювання знань учнів

V. Повідомлення домашнього завдання

Література
1. Бажанов Никифор. Иллюстрированная библейская энциклопедия. М.: Эксмо,      2008. 640 с. 
2. Вейник Виктор. Почему я верю в Бога.
Від клітини до галактики// Скарбничка.- №5 (85) травень 2017.- С.2
4. Влодек П. Закон Божий. Посібник для недільних шкіл і сім’ї. – Луцьк: Волинська обласна друкарня, 2006, - 296 с.
5.Влодек П. Закон Божий. Посібник для дітей молодших класів недільних шкіл: Волинська обласна друкарня, 2003. – 336с.
6. Головін С. Всемирный потоп. М., 1999.
7. Дитяча Біблія. – Інститут перекладу Біблії, Стокгольм, 1992, - 524 с.
8. Моррис Г. Сотворение мира: научный подход. Калифорния, 1990.
9. Роузвер Девид. Наука о сотворении мира, доказывающая правоту Библии. Симферополь, 1995.
10. Православна культура Поділля. Книга перша. Частина перша. Збірник матеріалів на допомогу учителю: теорія і практика. Видання друге. – Вінниця: ТОВ «ІТІ», 2005 – 218 с.
11. Шульц Ян, Едіта Івергубер. Ліки з Божої аптеки. Київ: МПП «Анфас»,- 1994.


Комментариев нет:

Отправить комментарий