Вродливий урок з красою по-українськи


7 клас
Українська мова
Вродливий урок з красою по-українськи

Автор уроку Кашуба Тетяна Степанівна,
учитель української мови та літератури
Джуринської СЗШ І-ІІІ ст.

Тема: Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі

Мета:
- виробляти в учнів спостережливість; формувати вміння описувати зовнішність людини за картиною в художньому стилі;
- удосконалювати мовленнєві навички;
- сприяти естетичному розвиткові вихованців, прищеплювати любов до української краси.

Обладнання: презентація, картини українських художників із зображенням українок, портрети, на яких зображені представниці різних національностей, стаття Валерія  Газізова, уривок з твору Григорія Квітки-Основ’яненка  «Маруся» - портрет головної героїні, уривок з твору Павла Загребельного «Роксолана», українські народні пісні про вроду, прикази та прислів’я, пісня О. Білозір «Україночка», пісня «За вроду дякую батькам», паспорт україночки, паспорт українця.

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, народознавство, українська література, музичне мистецтво, географія

Тип уроку: урок зв’язного мовлення

Інноваційні методи: асоціативна квітка, мозковий штурм, робота в групах, діаграма Вена

Перебіг уроку
Епіграф

Краса – як дорогоцінний камінь: чим вона простіше, тим дорогоцінніше.
Френсіс Бекон

І. Актуалізація опорних знань учнів
Мозковий штурм
Акровправа
Учитель пропонує учням на кожну літеру слова «українка» написати риси, якими українки відрізняються від представниць інших національностей.

У – уквітчана
к – красива
р – розумна
а – акуратна
ї – ? загадкова
н – ніжна, непередбачувана
к – квітуча
а – артистична

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
На сьогоднішньому уроці ми маємо впоратися з досить непростим завданням – навчитися читати картину, на якій зображено людину, а побачене описати словесно на папері.

ІІІ. Подача нового матеріалу

Слово вчителя. Правильно кажуть французи, тонкі знавці жіночої вроди, що некрасивих жінок не буває. Треба тільки вміти відмітити й підкреслити свій шарм. Це можна зробити за допомогою зачіски, косметики, одягу.
Наприклад, корейці вважають, що всі українки схожі на Кім Тхє Хі, краса якої є для корейців ідеальною. Також корейці вважають, що першість у красі належить саме українкам, а себе ставлять на друге місце. У Кореї побутує думка, що якщо жінка народилась українкою, то вона вже має привілеї в Кореї.
Сьогодні ж спробуємо знайти відповідь на запитання: яка ж вона –  краса по-українськи? Якою є автентична врода українок, яку так високо цінують в усьому світі? А головне наше завдання – вивести формулу української краси!

                           
Для початку давайте з’ясуємо значення словосполучення «ідеал краси».
Ідеал краси – це взірець, яким захоплюються в залежності від особливостей сприймання в конкретній культурі.

Ідеал краси в різних народів
У греків – класичний грецький ніс: прямий і фактично продовжує лінію чола.
Штучна краса китаянок та японок – великий шар білил, що нагадує маску з порцеляни. Або ж китаянки та японки з дитинства туго замотували ноги. Ідеальна стопа мала довжину всього 10 см.
Африканки вставляли ботокуди в губи (деревинки), щоб ще більше витягнути їх.
Індіанки – розмальовували своє тіло, розпис хною називається мехенді.
Малайки фарбують свої зуби у темний колір.
У Новій Зеландії татуюють губи.
Колумбійці змінювали форму черепа, навмисне спотворювали його, обв’язуючи тугою пов’язкою голову.
На Мадагаскарі і в Африці у вуха вставляли дерев’яні гудзики.
У Новій Гвінеї спилювали дівчатам зуби.
Для українців ідеалом є здорова квітуча дівчина – кров з молоком.

   

    

Учитель: Головний герой драми Лесі Українки «Бояриня» так сприймає дівочу красу: «Я бачу в ній життя  і волі образ, і краю рідного красу…». Спробуймо й ми побачити все це в українській красі.

Вправа 1.  Українка у творах українських письменників

Завдання для 1 групи
Опис зовнішності Роксолани з повісті Осипа Назарука «Роксоляна»
«Пильно й суворо береже свої таємниці гарем, але навіть за гаремні мури проник погляд Сулейманового особистого біографа, який не зміг утриматися, щоб не описати подію, від якої почалося вознесіння нікому не відомої рабині з України:
«Якось, блукаючи байдуже між черкешенками і грузинками, дівчатами, чия врода в Царгороді вважалася класичною, султан зненацька зупинився перед одним ніжним і милим лицем. Він опустив погляд на лице, підняте до нього, лице без видимої вроди, але із спокусливим усміхом, сині очі, затінені довгими віями, промовляли до нього не тільки  пустотливо, а й зухвало. І він,
що бачив стільки поглядів, сповнених пристрасті, муки і приниження, несподівано піддався отим розсіяним очам дівчини, яку в гаремі назвали Хуррем. Хустину, легку, як павутинка, залишив на ніжнім плечі тої, яку цілий світ незабаром зватиме Роксоланою». »

«…Настя, оте золотокосе дівча..»
«Сінам-ага ступнув до темної постаті і рвонув покривало. Буйно потекло з-під чорного шовку сліпуче золото, вдарило таким несамовитим сяйвом…»

«Мала біле, як квіт ясмину, личко і великий спокій у нім, і великі очі». «Волосся золотисте, очі легко сині. Личко біле, як сніг з таким відтінком, як у першого пуп’янка рози, а таке лагідне, як у його матері, що все боїться за нього. І при тім так само енергійне…»

«Але найбільше враження робила вона сама: її великі спокійні очі, й має статично-спокійне обличчя, і ціла постава. Щось тепле й дуже живо било з її на око спокійне обличчя. З очей виднілася якась думка, що так оживляла її личко…»

«Сміялася йому (Ібрагіму) в обличчя нестримно, відчаєно, безнадійно, струшувала на нього хвилі свого буйного волосся, що палало золотом не знати й яким – райським чи пекельним, не відступала, не лякалася, випросталася, невисока, зграбна, відкинула голову на довгій ніжній шиї, розсипала між холодними кам’яними стінами Бедестану дзвінке срібло прекрасного голосу: «Ха-ха-ха!»»

Завдання для 2 групи

Опис зовнішності  Марусі. Уривок з твору Григорія Квітка-Основ’яненка  «Маруся»
Та що то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці, як тернові ягідки, брівоньки, як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі пряменький з горбочком, а губоньки як цвіточки розцвітають, і меж ними зубоньки, неначе жарнівки, як одна, на ниточці нанизані. Коли, було, заговорить, то усе так звичайно, розумно, так неначе сопілочка заграє стиха, що тільки б її і слухав; а як усміхнеться та очицями поведе, а сама зачервоніється, так от неначе шовковою хусточкою обітреть смажнії уста. Коси у неї, як смоль, чорнії та довгі-довгі, аж за коліно; у празник або хоч і в неділеньку так гарно їх повбира, дрібушка за дрібушку та все сама собі запліта; та як покладе їх на голову, поверх скин дячок вінком, та заквітча квітками, кінці у ленти аж геть порозпуска; усі груди так і обнизані добрим намистом з Чернівцями, такщо разків двадцять буде, коли і не більш, а на шиї… та й шия білесенька-білесенька, от як би з крейди чепурненько вистругана; поверх такої-то шиї на чорній бархатці, широкій, так що пальця, мабуть, у два, золотий єднус і у кольці зверху камінець червоненький… так і сяє!

Завдання для 3 групи

Опис зовнішності Мелашки з повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»
«До неї з води виглянуло її лице, свіже, як ягода, з чорними бровами. Дівчина милувалася собою та червоним намистом на шиї. Вона була невеличка на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблука, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чорні брови, густі-прегусті, як шовк».

«Її чорноволоса голова з маковим вінком здавалась квіткою між високою травою на окопі, між синіми дзвониками та червоною смілкою».

«Дівчина засміялася і блиснула всіма білими зубами проти сонця, ніби двома низками перлів».

«За бабою стояла Мелашка в білій сорочці , в червоній новій хустці з зеленими та синіми квітками, в зеленій ситцевій рясній спідниці. Мелашка розцвіла і стала повніша на виду. Її очі, її тонкі брови блищали на сонці, а лице горіло рум’янцем од висків до самого підборіддя».

Лаврін: «Брови чорні, очі карі – любо подивитися; личко, як калина, а як гляне, засміється, в мене серце в’яне». 
Діаграма Вена
Вправа 2. Типи української вроди


Наголосити на двох типах краси: карі очі, чорні брови – ідеал українок, волошкові очі та волосся кольору пшениці (волосся з переливами золотого лану, очі кольору неба).

Учні зіставляють образи, відповідають на питання учителя:
- З чим порівнюється дівоча врода у Квітки і в народних піснях?
(Квітка-Основ’яненко порівнює красу головної героїні Марусі з «панською рожею». )
- Які художні засоби використовуються при цьому?
(Порівняння, метафори, епітети)
- Що ви можете сказати про ідеал вродливої дівчини, поданий в обох творах?

Учитель наголошує на тому, що народне уявлення про красу було відмінне від панського. Гармонія кольорів темних і яскравих надавала йому виразності та принадності. Кожне порівняння мало свій сенс. Наприклад, «личко, як яблучко». Червоне яблучко – соковите, повне сил. Це естетично і морально виправданий образ.
Цей портрет учні порівнюють з пісенним:

Ой дівчино, серце моє,
Личко твоє рум’янеє;
Не так личко, як ти сама, -
На папері написана.
Моє личко, як яблучко,
Як мед солоденький,;
Нехай мене поцілує
Хлопець молоденький.

Вправа 3. Портретна галерея
Учитель: Назвіть засоби, якими користується для зображення зовнішності людини художник.

Учні: Фарби, пензлик, палітра, тінь, кольори, відтінки.

Учитель: Пропоную вам картини відомих українських та російських художників, неперевершених портретистів свого часу, які на полотні намагалися передати красу української дівчини та її характер. Уважно розгляньте картини. Що ви можете сказати про кожну картину.

            

        

Учитель: Що допомагає письменнику створити портрет людини?

Учні: Слова, художні засоби.

Учитель: Для чого художники та письменники зображають та описують зовнішність людини?

Учні: Щоб допомогти уявити людину, розкрити риси характеру.

Учитель: Для того, щоб створити словесний портрет потрібно дотримуватись
послідовності. А в цьому допоможе нам план.

ПЛАН
1. Вступ
Що за людина зображена на полотні?
2. Опис зовнішності
Компоненти зовнішності:
- постава, фігура;
- обличчя, очі, брови, ніс, рот, губи;
- волосся, зачіска;
- одяг, прикраси.
3. Висновок
Загальне враження : вказати, що приваблює в зовнішності, а що – ні.

Вправа 4. Словник портретної лексики
Підберіть синоніми до слів «гарний» і «краса».
Учні: Гарний - вродливий, гожий, файний, красивий; краса – красивість, благоліпність, пишність, мальовничість, витонченість, картинність, миловидність, ошатність, принадність.
Доберіть епітети до слова «врода».
Чиста врода, …

Постать, обличчя, очі, погляд, брови, ніс, губи, волосся, шия, прикраси, одяг, риси характеру.
Міцна, зелені, доладна, кров з молоком, сині, кругле, карі, ніжний, задумливі, засмагле,  добрі, спокійний,  дугою, прямий, продовгувате, спокійні, світлі голубі, похмуре, лебедина,  повні, русе, тонка, рівний, голубі, задумливий, сірі,  блискуче, з горбинкою, уважний, лагідні, світле, рум’яне, рівні, блакитні, привітний, чорні, бліді, піднята з країв запаска, ніжне, розумні, зелені, бліде, волошкові, чорне, сіро-голубі, темне, довга, тендітне, акуратно зібране, усміхнене, разки червоного та зеленого намиста, біла з голубуватим відтінком сорочка.

Порівняння
Калинові вуста, вишневі вуста, усмішка маком розцвітає, як намальована.

Фразеологізми
Око не відірвеш, любо-дорого дивитися, гарна собою, писана красуня.

Вправа 5. Українська краса у народних піснях
Учні прослуховують попурі українських пісень з портретними замальовками, нотуючи портретні деталі, що засвідчують красу української дівчини.

«Ой, чорна я, си чорна», «Чорні очка, як терен», «Маруся раз, два, три»

Учитель: Нерідко дівоча краса в піснях асоціюється із «русою косою до пояса». Отож переходимо до іншого етапу портретної характеристики – це опису зачіски. Які українські народні зачіски ви знаєте?

Вправа 6. Українські зачіски
Учитель зачитує уривок зі статті Валерія Газізова, а учні повинні впізнати стиль.
Юлія Тимошенко – перша жінка-політик із СНГ, фотографію якої надрукували на обкладинці журналу Elle Україна. Саме вона ввела в моду традиційну українську косу, а на офіційні прийоми почала одягати мереживо і жіночні спідниці. За бажання внести красу в політику, Юлію Тимошенку називають принцесою Помаранчевої революції.
          За словами історика моди, Олександра Васильєва, образ «колоритної панночки» допомогла Тимошенко знайти український дизайнер Айна Гассе. Як зауважує Айна, більшу частину своїх нарядів Юлія Тимошенко придумує сама. Її почуття стилю розвинуто настільки, що вона без вагань могла би стати справжнім модельєром.
          «Візитною карточкою» Юлії Тимошенко стала товста коса із золотого волосся, з якою вона вперше з’явилась на публіці в 2002 році. В західних салонах давно з’явилась зачіска «Тимошенко», а голлівудські зірки, наслідуючи українського екс-прем’єра, не раз виходили на червоні хідники з довгою косою навколо голови. Мэрі Джей Блайдж, Скарлет Йохансон, Сіена Міллер, - одні з тих, багатьох знаменитостей, хто не раз копіював зачіску Юлії Тимошенко.
          Колишній Прем’єр-міністр України вплинула не лише на зірок, але і на світ моди взагалі. Так, в осінньому сезоні 2012 року зачіски моделей італійського дому Valentino і Moschino прикрашали коси. В рамках тижня моди Fashion Weekend Skopje 2013 македонський дизайнер Сека Радончич створив жіночу колекцію, на яку його вдихнула екс-прем’єр-міністр України. У моделей були заплетені коси, а в одежі наявні деталі, які можна помітити на платтях Юлії Тимошенко: мережані комірці, широкі рукави, фольклорний орнамент.

Українська зачіска підкорила Голівуд.

  

Відеофрагмент «На День незалежності у Вінниці заплітали українські зачіски»

Учитель: Уважно погляньте на картину і назвіть прикраси, що прикрашають шию української дівчини. Які кольори переважають у намисті? Що вам відомо про українські народні прикраси?

Вправа 7. Національні прикраси
Прочитайте повідомлення, запишіть усі відомі вам українські прикраси.
(Ковтуни, намисто, коралове намисто, ґердани, дукачі, хрестики і т.д.).

Дівчаткам на Україні, починаючи з 3 років, дарували нитку коралового намиста. Одна низка коштувала надзвичайно дорого. Її можна було купити за одного вола. Тому українці не були бідними. Чим більше таких низок, тим із заможнішої сім’ї дівчина.

Вправа 8. Українська врода у прислів’ях і приказках
А в рум’янці така сила, що всі квіти погасила.
Дівка без коси не має краси.
Гарній дівці гарно в пілці.
Нашій Горпині гарно й в хустині.
Де врода, там і сила.
Скромна краса ще прекрасніша.
Краса обличчя – це половина приданого.
Гарна дівка, як маківка.
Гарна, хоч з лиця води напитись.
Гарна, як мак у городі.

Вправа 9. Косметичні засоби українок
Коли жінка вперше почала використовувати косметичні засоби – невідомо, але це неодмінно повинно було статися, бо прагнення прикрасити себе є однією з найтонших рис жіночої душі. Як стверджують психологи, у кожній жінці живе художник, поетеса, акторка….
          Що ж таке косметика? Це слово походить від слова «космос», яке означає не тільки Всесвіт, а й порядок, впорядкованість. І саме слово «косметика» ми перекладаємо не тільки як мистецтво прикрашати, а значно ширше – мистецтво впорядковувати свій організм для досягнення гармонії здоровя і зовнішньої краси. Перший твір про косметику належить перу … імператриці Помпеї, дружині давньоримського імператора Нерона. Красуня найбільше боялася втратити молодість. Помпея збирала косметичні рецепти для нащадків. Тому її можна вважати першим косметологом.
          Також відомо про еліксир молодості Клеопатри, яка для омолодження шкіри приймала молочні ванни, для цієї цариці виготовляли косметичні засоби із додаванням зміїної отрути, який сприяє збереженню молодості. А чи мають свої косметичні секрети україночки?

Секрети української краси, або маленькі хитрощі українок
Догляд за волоссям:
-        Підстригали волосся, коли на небі з’являвся молодий місяць, щоб волосся росло гарно.
-        У воду для миття голови українки обов’язково додавали любисток, барвінок, які замінювали українським красуням сучасні бальзами для волосся.
-        19 серпня, на Спаса, після посвяти квітки й голівки маку зберігають до весни. Весною мак розсівають по городі, а сухі квіти на Благовіщення дівчата вплітали в коси, щоб не випадало волосся.

Догляд за обличчям:
-        Дівчата вмивали йорданською водою обличчя, «щоб бути красними» (гарними), поклавши на дно миски намисто та калину. Ось такий своєрідний лосьйон для обличчя.
-        Замість рум’ян, наші бабусі та прабабусі використовували розведений на воді сік буряка.
-        Для підведення брів користувалися звичайною сажею.
-        Мед замінював у давнину українкам скраб для обличчя.

Учитель: Пропоную переглянути фото відомих українок, чия краса підкорила Європу, Голлівуд, Азію.

   

ІV. Підведення підсумків уроку
Учитель: Як ви гадаєте, чому врода українок так високо цінується в усьому світі?
Метод «Мікрофон»

Асоціативна квітка
Учні підбирають асоціації до слова «українка». Учитель готує картинки, які допоможуть учням виконати завдання: наприклад, червона перчиця (характер), квітка ружі (краса), бджілка-трудівниця (працьовитість), лебідка (краса і дівоча вірність), тополя (стрункість постави).

    

Звучить пісня у виконанні Оксани Білозір «Україночка»

Учні: Українська врода приваблює своєю природністю. Українки ніколи не прагнули до штучної краси, а тим паче до зміни фізіологічних особливостей, що ми спостерігаємо у представниць інших національностей.

Учитель: Повернімося до епіграфа нашого уроку: дорогоцінною є українська краса, бо вся її привабливість полягає у простоті. Тому формула української краси надзвичайно проста: менше косметики, більше природності. Ось і все!
Наостанок хочеться пригадати слова відомої української пісні: «Тулюсь до української краси, бо це взяла від мами і від батька». Як бачимо, народитися українкою – це престижно, і цей факт визнаний у світі. Тож трояндами довго хай врода вкраїнська ще квітне. Хай врода ваша не в’яне ніколи!

Звучить пісня «За вроду дякую батькам»

V. Оцінювання учнів
Учитель вручає дівчаткам паспорт українки, а хлопчикам – паспорт українця, на звороті якого ставить оцінку за роботу на уроці.

                                   

VІ. Повідомлення домашнього завдання
Написати твір-опис зовнішності людини за картиною українського художника Рачкова Миколи Юхимовича «Дівчина-українка» у художньому стилі, використовуючи портретну лексику.


Комментариев нет:

Отправить комментарий