Поштовий урок з проханням до Святого Миколая

5 клас
Українська мова

Автор уроку Кашуба Тетяна Степанівна,
учитель української мови та літератури
Джуринської СЗШ І-ІІІ ст.

Поштовий урок з проханням до Святого Миколая

Тема: Лист. Адреса

Мета: - ознайомити учнів із основними правилами написання листів і структурою листа; навчити правильно підписувати конверти – правильно оформляти пряму і зворотну адресу, виробляти вміння листуватися, викладати думки стисло, чітко, писати грамотно й охайно;
- розвивати самостійне мислення, творчу уяву та творчу самостійність учнів, їх акторські здібності;
- виховувати чемних та тактовних учнів у взаєминах з людьми, духовно багатих п’ятикласників.

Обладнання: презентація, міні-підручник, фломастери, поштові конверти, шаблони листів, лист козаків турецькому султану, зразки листів, відео «Одеські поштові голуби серед найкращих у країні», виставка дитячих малюнків.

Тип уроку: урок зв’язного мовлення

Міжпредметні зв’язки: історія, іноземна мова, малювання, українська література.

Інтерактивні методи: прийом ейдетики «Письмо в малюнках» (лист-малюнок), лист-пантоміма, методи «Мозковий штурм», «Асоціативна квітка».

Перебіг уроку

Епіграф
Пишіть листи і надсилайте вчасно,
Коли їх ждуть далекі адресати,
Коли є час, коли немає часу
І коли навіть ні про що писати.
                               Л. Костенко

І. Актуалізація опорних знань

Метод «Мозковий штурм»
Учитель об’єднує учнів у дві групи.
Завдання для  1 групи: створити лист-малюнок.
Завдання для 2 групи : придумати лист-пантоміму за допомогою рухів, міміки жестів.


ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Сьогодні ми вчитимемось писати листи, спробуймо написати листа Святому Миколаю та відправити його до небесної канцелярії.  Також маємо навчитися бути ввічливими не тільки у повсякденному житті, а й у спілкуванні на відстані.

ІІІ. Подача нового матеріалу
Слово вчителя. В усі часи у людей завжди була й залишається потреба у спілкуватися, ділитися з іншими своїми думками, враженнями, почуттями. Добре, коли друг, родичі та близькі поруч. Але якщо вони далеко? У таких випадках на допомогу приходить листування. Адже листування – це один із видів спілкування.
Складання листа – особливий вид творчості, де відображені думки і почуття його автора. Написати змістовного листа непросто, бо це велике мистецтво зі своїми тонкощами, особливостями, які потрібно опанувати. Отож до справи. Звернімося до тлумачного словничка, щоб познайомитися з так званими «поштовими словами».

Тлумачний словничок
Лист – це написаний текст, призначений для спілкування на відстані з метою повідомлення про щось.
         Листівка – відкритий лист на цупкому прямокутному аркуші паперу, що містить адресу, поштову марку та зображення з одного боку і текст повідомлення з іншого.
         Листоноша – службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам.
         Конверт – пакет із паперу, у який вкладають лист.
         Марка – цінний папір, що є свідоцтвом оплати поштового відправлення.
         Адрес – письмове, переважно ювілейне привітання.
         Адреса – місце проживання особи чи місцезнаходження установи.
         Адресат (отримувач) – той, кому адресується лист.
         Адресант (відправник) – той, хто відправляє листа.
         Індекс – набір цифр, що додається до поштової адреси для полегшення сортування пошти.
         Пошта – установа для транспортування вістей.
         Поштова скринька – скринька для збирання від відправників простих листів і поштових карток.

Бесіда:
-         Чи доводилось вам отримувати листи?
-         Що вам доводилось відчувати, коли ви брали листа до рук? Які емоції переважали?
-         Чи відправляли ви листи рідним, друзям?

Учитель: Ми з вами все своє життя живемо за певними правилами. Ми добре знаємо правила дорожнього руху, дотримуємось правил поведінки у школі, обізнані з правилами поводження з електроплитами, не можна обійтись у житті без правил етикету і т.д. Листування тому не виключення, адже переписка між людьми теж здійснюється за відповідними правилами. Пропоную ознайомитися з основними.
Учні по черзі зачитують правила.

Основні правила листування
- Пиши на якісному папері кульковою ручкою.

- Дбай про почерк, охайність в оформленні листа.

- Розпочинай лист із звертань (пишеться посередині).

- Дотримуйся правил побудови листа (початок, основна частина, кінцівка), виділяй абзаци.

- Пиши так, ніби ти ведеш розмову. Проте пам’ятай, що в живому мовленні ми часто робимо застереження, обмовки, доповнення, пояснення,  повтори, які в писемному мовленні робити не слід.

- Думки висловлюй стисло, чітко й виразно, стеж за грамотністю мовного оформлення. Уникай безпредметних загальних фраз, які мало про що говорять. Тон листа повинен бути ввічливим.

- Будь уважний до адресата, не залишай без відповідей його запитання. Намагайся писати про себе мало і стисло, про інших – більше й докладніше. Повідомляй про цікаві факти й події.

- Ніколи не пиши про те, про що згодом пошкодуєш. Відповідай на отриманий лист вчасно.

- Не пиши листи в поганому настрої.

Пам’ятай загальнолюдські правила !!!
- Неприпустимо читати чужі листи.
- Неввічливо передавати через когось листа в заклеєному конверті.

Інсценівка «Козаки пишуть листа турецькому султану»
ЛИСТ СУЛТАНА
Я, султан Мухамед, брат сонця і місяця, онук і намісник божий, цар над царями, надзвичайний лицар, надія і утіха мусульманів, наказую вам, запорожцям, наскоками нас не турбувати і по добрій волі мені піддатись і служити.
ВІДПОВІДЬ КОЗАКІВ
Шановний «лицар» висловухий, османський вовк, злодюга, кат!
Тебе вітають запорожці, яким сам чорт і сват і брат! (Козаки сміються).
Ти кличеш нас орді служити, лякаєш силой яничар,
Та забуваєш, ханська мордо, як били вас без ч’їхось чар.
Над Україною свобода, єдиний пан і господар,
Тобі не збагнути, «сину божий», що це для нас є вічний дар.
Надходять вісті нам із Криму, що буцімто в холодну зиму
Ясир ти прагнеш наловить, дітей з батьками розлучить.
Так знай, триклятий син Аллаха, що знайдеться й на тебе плаха!
За горе й сльози наших сіл, відчуєш в пузі гострий кіл.
(Лунають вигуки : «Вірно!», «Так і буде!»).
Ти люту смерть знайдеш у краю, що люблять волю.
Вовчу зграю дістанемо ми звідусіль,
Під хвіст насипим кримську сіль.
Сиди й не рипайся в походи, знайди заняття до душі,
Порядок наведи в гаремі, там неспокійно уночі.
Часу для роздуму достатньо тобі козацтво надає.
Війська в султана забагато, а чи горілка в тебе є?
Листа писала вся громада, була порад ціла сума,
Ох і сміялась вся ватага, вправляючи тобі ума.
Числа не ставим, бо не знаєм, а день такий, як і у вас.
Шайтан турецький, світу блазень, стрічай у гості літом нас.

Учитель: Чи дотримувались запорожці правил листування?
- У якому стилі написаний лист?
- Чому козаки у своєму листі використовують образливі слова та звертання ?
- Чи можна такі слова вживати у листах, скажімо, до рідних, друзів або знайомих?

Учитель: Будинок починають будувати із фундаменту, а завершують – дахом. З чого, на вашу думку, необхідно починати писати лист? Самостійно опрацюйте пам’ятку побудови листа.

ПАМ’ЯТКА
Як будується лист


Частини листа
Приклади

Дата і місце написання листа (може стояти й наприкінці)

Звертання до адресата




Початкові фрази про ситуацію листування




Дорога сестричко!
Люба моя бабуню!
Здрастуйте, рідні!
Шановний Петре Миколайовичу!

Вашого листа отримав.
Безмірно вдячний за…
З хвилюванням прочитав Вашого листа…
Давно не було від тебе листів…

Розкривається зміст листа, повідомляються новини.

Запитання адресатові (про що хочеться довідатись)
Я хочу розповісти тобі про новини, яких багато.

Як ти живеш?
Як твої справи?
Що в тебе нового?

Подяка

Прохання писати листи


Передача вітань

Прощання, побажання






Кінцівка


Ім’я автора листа
Дякую за увагу до…

Чекаю від тебе листів.
Неодмінно напиши.

Передавай вітання мамі, сестрі…

До побачення.
До скорої зустрічі.
З повагою…
На все добре.
Бажаю успіхів.
Зичу здоров’я.

Дуже скучаю…
Міцно обіймаю…

Твоя подруга Наталя.

Метод «Асоціативна квітка»

Учитель: Спробуймо підібрати асоціації до дати  19 грудня.
Учні: Свято, подарунок, різочка, солодощі, холодно, скоро приїде тато, святий Миколай, сніг.

Пісня «Ой хто, хто Миколая любить»

Учитель: Що вам відомо про святого Миколая?
-         Як діти України святкують 19 грудня?

Учитель: Традиційно в переддень свята малеча пише листи святому Миколаю. Діти щиро вірять, що їхній лист обов’язково дійде до свого адресата, який здійснить всі прохання слухняних дітей. Напередодні чудового свята ми долучимось до давньої традиції і теж напишемо листи святому Миколаю. Перше ніж перейти до справи, пропоную заслухати лист чемної дитини.
Метод «Незакінчене речення»
Учитель зачитує зразок дитячого листа, потім учні з допомогою учителя пишуть лист Святому Миколаю на чернетці, потім учитель роздає кожному учневі заздалегідь приготовлений шаблон листа, зачитує початок речення, а учні його продовжують.

Учитель: Лист майже написаний.  Залишилось підписати конверт. Учні разом з учителем підписують конверти.

Поштова адреса Святого Миколая:
Святому Миколаю
майдан Незалежності, 11
м. Косів
Івано-Франківська обл.
Україна
76000

- Чи знаєте ви, коли і де з’явився конверт?

Учень:
Конверт
Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтоні власник паперової крамниці  придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова «cover» - закривати. Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу. (З журналу)
Учитель показує зразок підписаного конверта, наголошує на скороченні слів. Учні підписують конверти.

Учитель: У наш з вами час можна відправити лист по електронній адресі. Електронна пошта – це програма, яку можна використовувати тільки у компютерній мережі, що називають Інтернетом. Отже, листа святому можна відправити і по Інтернету. На екрані ви бачите скринька для листів Св. Миколаю: s.mukolaj@ukr.net

Учитель: І останній штрих – це наклеювання марки. А чи знаєте ви, коли виникла перша у світі марка, що вам відомо про її автора?

Учень:
Історія марки
Запровадження наклеювання поштових марок пов’язують з ім’ям англійського поштмейстера Роуленда Хілла, автора ескізу першої у світі поштової марки “Чорне пенні”, яка увійшла в обіг 6 травня 1840 року в Англії.
В Україні перші поштові марки вперше зявилися в часи створення незалежної Української держави в 1918 році. Творцями цих поштових мініатюр були видатні графіки Нарбут Георгій Іванович і Середа Антін. Після цього – більше 70-ти років Україна жила без власних марок, хоча ще 1947 року УРСР стала членом Всесвітнього поштового союзу. Лише з 1992 року в Україні почали друкувати власні марки незалежної держави.

Учні наклеюють марки зі зображенням Святого Миколая.

Учитель: Залишилося лише відправити написаного листа.
-         Що вам відомо про поштових голубів?

Учень:                                              Крилата пошта
Голуб – один з найперших птахів, приручених людиною своєю довірливістю і лагідністю він здобув у неї глибоку симпатію
У Персії поштово-голубині станції густою мережею вкривали всю країну. Голубиний зв’язок використовувався виключно для державних потреб.
Єгипетські мореплавці, які робили рейси між багатьма портами, використовували голубів для зв’язку з батьківщиною. У греків ці крилаті вісники відігравали велику роль під час Олімпійських ігор. Голубів використовували для оповіщення про здобуття перемоги.
У 1870 році обложений Париж не втрачав зв’язку із зовнішнім світом тільки завдяки поштовим голубам. Більше тисячі голубів здійснювали цей зв’язок. До кінця облоги працювала крилата пошта, незважаючи на те, що пруссаки почали використовувати яструбів та соколів для її знищення (За А. Комарницьким).
Учитель: У наш час поштові голуби – це рідкість. Але жителі Одеси можуть пишатися тим, що одеські поштові голуби – одні з найкращих в Україні. Пропоную переглянути цікаве відео.
Перегляд фідеофрагменту «Одеські поштові голуби серед найкращих у світі»

Учитель: А я вам розповім про одного з найкращих поштарів України – це Федора Факету.

Людина з легенди
На стіні храму села Тур’ї  Ремети Перечинськоо району на Закарпатті увінчана мідна фігура листоноші Федора Фекети. Пам’ятний знак відлитий із чавуну. На барельєфі – молодий верховинець у скромному селянському вбранні. На голові бриль, на ногах плетені личаки, незмінні для гуцулів, на плечі – палиця з поштарською торбинкою.
Він був не просто поштарем. Ще його називали послом. Щодня за будь-якої погоди його маршрут пролягав до Ужгорода. І одразу назад – пішки, понад 60 км. На день. Помер поштар трагічно. Він потонув, але листи вспів викинути на берег.

ІV. Підведення підсумків уроку
Учитель: Що крім листа необхідно покласти до конверта? Як ви думаєте, чи потрібно подбати про те, щоб адресат разом з гарними новинами отримав емоції та почуття?
Учні на листочках пишуть, щоб вони ще порадили покласти з листом до конверта: тепло, радість, гарні новини, турботу, увагу, ввічливість, любов, розуміння, милосердя, часточку своєї душі.
(Учитель підходить до кожного учня з конвертом і збирає листочки).
Заключне слово учителя: Пишіть листи, адже їх чекають небайдужі вам люди. Ніколи не залишайте листи без відповіді! Бажаю вам отримувати листи лише з гарними новинами! Нехай щастить!

V. Оцінювання учнів

VІ. Повідомлення домашнього завдання
Написати лист Святому Миколаю, дотримуючись правил листування.


Література
1. http://yellowglasses.com.ua/2013/10/25/pyshemo-lysty-mykolayu-zahotovka-i-rozdumy-na-temu/

Комментариев нет:

Отправить комментарий