Стаття "А у Франції навчаються так..."

А у Франції навчаються так...
          Мета статті: інформування педагогічної громадськості про зарубіжні освітні системи на основі власного досвіду міжнародного співробітництва. Предмет вивчення – освітні системи регіону Рон-Альп, що знаходиться на Сході Франції: Рессенівський аграрний приватний ліцей Етьєна Гуатьєра та малокомплектна школа в Боє.


Франція. Шамполі. На екскурсії в замку Дюрфе.

         У чому полягає відмінність освіти у зарубіжних навчальних закладах, що відрізняє вітчизняну систему освіти від закордонної, які права та обов’язки учнів та студентів, вимоги до викладачів, контроль за навчальним процесом?.. Ці та багато інших питань цікавлять багатьох українських педагогів, але, на превеликий жаль, не  завжди можна отримати на них відповідь, зазвичай бракує інформації.
         На вищезазначені запитання довелося шукати відповіді  в одній з європейських країн – Франції. Чотири роки поспіль із великим задоволенням приймаю запрошення французьких колег з приватного ліцею Етьєна Гуатьєра пройти тижневе стажування, після якого отримую сертифікат. До закордонного стажування долучаю учнів школи, у якій працюю. Протягом тижня відвідуємо цікаві краєзнавчі екскурсії, знайомимось з пам’ятками культури та архітектури, смакуємо шедеврами неперевершеної французької кухні, дізнаємось багато цікавого про шкільне життя французьких учнів.
          Конкретним б’єктом дослідження став приватний аграрний Рессенівський ліцей Етьєна Гуатьєра, адміністративний корпус якого розміщено у старовинному замку XIII століття. Ліцей приймає на навчання учнів 4-их класів. Тут вони закінчують школу, продовжують навчання в коледжі, здають екзамени, за результатами яких стають студентами вищої школи. Таким чином, один освітній центр у Франції виконує функції трьох українських: школа, училище, інститут – все в одному закладі.
         У спілкуванні з колегами та учнями з’ясувала цікаві факти, якими готова поділитися з читачами.
         Система навчання у Франції складається з 4-ох етапів: материнська школа, початкова школа, коледж, вища школа. Поняття «школа» об’єднує в собі всі
вищезазначені етапи. Загальний період навчання триває 12 років.

Материнська школа (ecole maternelle)
         У Франції учні можуть розпочати навчання в ecole maternelle (материнській школі), що відповідає дитячому садку в Україні. В такій школі діти перебувають до 6-річного віку. Навчальний процес проходить в ігровій формі: граючись навчаються. Вивчають окремі фрази, математику, трудове навчання, ази французької культури, національну кухню.

Початкова школа
         В 6 років діти починають відвідувати початкову школу, де проходять декілька курсів.
1. Підготовчий курс – діти вчаться читати, писати, вивчають математику, біологію, історію, географію. Але головною метою цього курсу є вдосконалення читання та письма.
2. Елементарний курс, І-ий цикл.
3. Елементарний курс, ІІ-ий цикл.
На відміну від української початкової школи, навчання молодших школярів триває 4 дні на тиждень. Середа – вихідний день для учнів і вчителів.
         Отже, навчання в початковій школі триває 5 років.
Що цікаво, англійську мову починають вивчати в елементарному курсі (класі) і лише усно, письмова форми роботи відсутня.

Коледж
         Після початкової школи діти продовжують навчання в коледжі, яке триває 4 роки. Особливість полягає у тому, що нумерація класів проводиться у зворотному порядку, починаючи з 6-го, далі – 5-ий, 4-ий, 3-ій. В коледжі вивчають французьку, математику, англійську, латину, біологію, історію-географію, інформатику, фізику-хімію, малювання, спорт та інше. У цьому навчальному закладі починають вивчати другу іноземну мову – іспанську /німецьку/, італійську.
Після 3-го класу коледжу учні здають екзамени на отримання сертифікату про закінчення коледжу ( BREUET du college). Вони здають такі предмети : французьку, математику, історію-географію. Інші предмети змінюються.
Потім учні переходять до 2-ого класу ліцею.
Існує два види 2-го класу:
- 2-ий професійний з коротким терміном навчання;
- 2-ий загальний або технічний, де діти вивчають ще одну (третю)  іноземну мову: італійську, російську, китайську та інші.
Після 2-го класу переходять у 1-ий.
Після закінчення ліцею (триває навчання 3 роки – 2-й, 1-й, останній) студенти здають екзамен на ступінь бакалавра. Цей екзамен дає змогу навчатися у вузах. Під час навчання в ліцеї студенти обовязково проходять практику в лабораторіях, бухгалтерії, сільському господарстві і так далі.

Вища освіта
         BTS – диплом (навчання триває 2 роки) механіки, лаборанти, будівельники доріг, мостів, сільськогосподарські працівники.
IUT (2 роки) – institute universitaire et technologique. Цілі такі ж як і в BTS. Кращі студенти проходять конкурс (екзамен), щоб поступити на факультет інженерії. У вищій школі протягом року (1-й курс) відбувається відбір кращих учнів, які продовжують навчання.
         Школи у Франції можуть бути приватними або державними. Приватні – платні, але держава компенсує витрати.

5 заборон у навчальних закладах
         1. Директор на 10 років?
         З керівником закладу укладається контракт на 5 років. Після закінчення терміну його можна продовжити ще на 5. Цікавим є той факт, що керівну посаду в одному і тому ж навчальному закладі можна обіймати лише два терміни, тобто 10 років. Як пояснюють самі французи, такий закон дає можливість продуктивній праці, не призводить до професійного застою, а дає змогу удосконалюватись.
         2. Контроль знань у спеціально відведеному класі.
         Контрольні роботи та екзамени проходять у спеціальному класі – salle detude. Студенти залишають речі за дверима кімнати. Заходити до класу дозволяється лише зі зошитом та ручкою. Можна мати при собі калькулятор або лінійку, але якщо цього вимагає предмет, контроль з якого проводиться.
         3. Покарання за шпаргалку!
         Суворим є покарання студента за використання шпаргалки: позбавлення права на 5 років здавати екзамени з усіх дисциплін, більше того, здачі екзамену на отримання водійських прав.
         4. Відсутність контролю викладачів.
         Директор і завуч не уповноважені відвідувати уроки викладачів, вони лише можуть переконатися чи відбувається процес навчання, не заходячи при цьому до класу. Відвідати урок має право лише інспектор.
         5. Ні мобільним телефонам у закладах освіти.
         Мобільні телефони забороняється використовувати не лише під час уроків, а й на перервах і по закінченню уроків. У вечірній час спеціально  відведена година для розмов. Можливо, таке правило діє лише в Рессенівському ліцеї, оскілки заклад є зразком приватного ліцею закритого типу.

Малокомплектна сільська школа
         Недалеко від Рессена, в селі Боє, функціонує приватна малокомплектна початкова школа, у якій навчаються  лише 19 учнів, віком від 5 до 6 років. Кожен школяр отримує завдання відповідно до віку та, що цікаво, сидить за окремою партою. В даній школі працює два педагоги – вчитель і його помічник. Саме такі школи у Франції мають право на існування!


Франція. Село Боє. З учнями школи.

         Більше того, відсутність шкільної форми, як бачимо зі світлини, аж ніякою мірою не впливає на процес отримання знань. Головне, щоб комфортно.


         Зрештою, знову постає питання: чи готові українські школярі, педагоги, представники адміністрацій закладів освіти хоча б трішки наблизитись до європейських зразків у галузі освіти? Чи готові наші школярі відмовитися від використання мобільних телефонів на час перебування у школі, йти на контрольні та екзамени без шпаргалок чи мобільних, підключених до мережі Інтернет; чи готові наші викладачі без контролю адміністрації сумлінно виконувати свої обов’язки; чи погодяться керівники освітніх установ за 10 років змінювати місце роботи і починати все з нуля? Нарешті, чи здатні всі ми виявити готовність до таких кардинальних змін в сфері освіти? Питання цілком риторичне. Є над чим задуматись, що порівняти.

Комментариев нет:

Отправить комментарий