Опис досвіду

Всеукраїнські конкурси фахової майстерності
та інші змагання педагогічних працівників
ВІДДІЛ ОСВІТИ  ШАРГОРОДСЬКОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ШАРГОРОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
     
Всеукраїнський конкурс «Вчитель року-2015»

Досвід роботи
учителя української мови та літератури
Джуринської СЗШ І-ІІІ ст.
Кашуби  Тетяни  Степанівни


Педагогічне кредо – слова філософа Конфуція:
Не навчайте дітей так, як навчали вас, бо вони народились в інші часи».

Методична проблема:
«Використання інноваційних  методів на уроках словесності».

           Тема « Навчати і як навчати » залишається досить актуальною і в наш час. Саме тому надаю перевагу сучасним освітнім технологіям.
           І обов’язок учителя – знати, як допомогти учневі, щоб він навчився, відчув успіх.
           Як відчути грунт під ногами, не втратити поваги до себе, вчити всіх: слабких, середніх, сильних? Як уникнути пасивності учнів на уроці? Як свій урок зробити їхнім уроком? Як учительське «треба» перетворити в учнівське «хочу»? І відповідь на ці запитання є. Впроваджувати, наприклад, інноваційні ідеї, ігрові прийоми, коли будь-який етап уроку піддавати режисерській обробці, перетворюючи бездушні елементи дидактичної конструкції на живі, унікальні, мислительські.
          Режисура уроку – особливий стиль, який спонукає вчителя на придумування чогось свого, чогось, що давало б учням можливість не відсиджувати урок, а проявляти себе особистості, партнери, команда. Чогось, що давало б учням можливість не відсиджувати урок, а проявляти себе як особистості, партнери, команда. Саме тому надаю перевагу інтерактивним формам і методам на уроках словесності.
Вважаю, що головне завдання інтерактивних технологій – створити умови для самореалізації кожної дитини, що дає можливість учням творчо підходити до вивчення матеріалу, сприяє розвитку комунікабельності, дає змогу вільно висловлювати власні думки, бути активними на кожному уроці. В основі такого уроку лежить самостійність учня. На думку І.Підласого « Нинішній урок – демократичний, який проводиться не для учнів, а з учнями ».
З цією метою на уроках української мови та літератури використовую різноманітні інтерактивні форми та методи роботи.
Найбільш поширені такі інтерактивні технології:  робота в парах, малих групах; незакінчені речення; мозковий штурм; асоціативна квітка; розігрування ситуацій за ролями; займи позицію, метод гронування тощо.                                      
Успішно використовую на уроках мови та літератури прийоми ейдетики 
( піктографічне, асоціативне, малюнкове письмо), що дає можливість полегшити запам’ятовування матеріалу та сприяє розвитку образного мислення, творчих здібностей учнів. Адже відтворення отриманої інформації – це важливий аспект інтелектуальних можливостей учнів, що визначає результати їх вміння вчитися. Саме тому вміння відтворити одержану інформацію є одним з найважливіших моментів навчального процесу, а невміння – викликає певну психологічну проблему, яка проявляється в невпевненості в собі та в своїх можливостях. Мої учні особливо полюбляють малюнкове письмо, яке допомагає легко відтворюючи прочитаний текст на папері. Така вправа займає декілька хвилин, а малюнок, створений дитиною, допомагає запам’ятати  інформацію на тривалий час. Прикладом можуть слугувати ось такі дитячі  міні-проекти до теми «Українська середньовічна література XІ – XV ст.. Біблія. Легенди про створення світу, про перших людей Адама і Єву, про потоп на землі, про Вавилонську вежу, про Мойсея. Десять заповідей. Притча про блудного сина. Притча про сіяча».
За таким нескладним малюнком легко можна відтворити прочитаний або почутий тест, при цьому зберігаючи послідовність та логічність викладу матеріалу. Навіть слабкий учень зможе за малюнком відтворити легенду про створення світу, доклавши при цьому мінімум зусиль.  Як бачимо, прийоми ейдетики дають змогу полегшити процес запам’ятовування, а це вже невелика перемога для учня і для вчителя.
Створюю цікаві вправи: спіймай помилку, павутина, впорядкуй, словесна плутанина, словосполучення-трансформери, момент істини, редактор, творче моделювання, мовні перетворення та інші. Пропоную зразок вправи до теми «Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів».
ВПРАВА 4. «Словосполучення-трансформери»
Замініть словосполучення з дієсловами словосполученнями з дієприкметниками так, щоб дієприкметникові звороти в одному випадку відокремлювались, в іншому – ні.
Зразок: трава, яку вмила роса – вмита росою трава; трава, вмита росою.
1. Нива, яку полив дощ. 2. Хмари, які нависали над обрієм. 3. Шлях, який пройшов письменник. 4. Образи, які створив митець. 5. Ідеї, які поет втілює в образи. 6. Твори, які автор присвячує молоді.
Особливою  «родзинкою» моєї майстерності є використання методу проектів на уроках словесності.
Під час уроків української мови та літератури намагаюся залучати учнів до створення власних проектів та їх представлення. При підготовці проекту з мови орієнтую учнів не на пошукову, а на творчу діяльність. У мовному проекті можуть міститися правила, визначення з обраної теми, схеми, таблиці, вправи на повторення, творчі завдання, ребуси, кросворди, акровірші тощо. Одним із найцікавіших проектів, створених старшокласниками,  став проект «Словничок діалектизмів Вінниччини». В даному проекті представлена лексика говірки села Джурина та інших населених пунктів нашого району. Ось декілька слайдів з проектної роботи учнів 11 класу.
Серед літературних проектів, підготовлених і захищених учнями, найбільш вдалими були такі: «Життєвий і творчий шлях Василя Стуса», «Життєвий і творчий шлях Тараса Шевченка» та інші.
Маю певні  напрацювання щодо використання цього методу у позакласній та позашкільній роботі з української мови та літератури. Тому дуже часто під час проведення виховних заходів з предмету практикую використання власних мультимедійних презентацій. Так було створено ряд проектів на такі теми: «Троянди Шевченківської любові», «Музичні струни Шевченкової душі», «Рядки, обпалені війною», «Водохреща йде до нас» та інші.
        
         У своїй роботі надаю перевагу використанню створених власних презентацій  уроків, зокрема мультимедійних супроводів, адже мультимедіа – це сучасна компп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відображення, графічне зображення та анімацію. Кожен із компонентів має власні виражальні засоби та дидактичні можливості, що спрямовані на забезпечення оптимізації процесу навчання.
 Найчастіше використовую презентації, створені за допомогою програми Power Point. Компонування матеріалу програми  в цьому випадку слугує своєрідною формою опорного конспекту. Так було створено ряд презентацій до уроків української мови та літератури, зокрема на такі теми: «Проблема бездуховності людини, засліпленої  прагненням до наживи. Проблема влади грошей – наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві», «Володимир Самійленко. Коротко про митця. Гумор і сатира поета як поштовх до роздумів про справжній патріотизм, чесність, самовідданість людини», «Світова велич Тараса Шевченка», «Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета», «Слово про похід Ігорів» - давньоруська пам’ятка, перлина українського ліро-епосу», «Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів» та інші.
Власний досвід створення та використання презентації у процесі вивчення української мови та літератури дозволяє визначити фактори, які впливають на ефективність навчально-виховного процесу:
-         зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;
-         полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу;
-         запам’ятовування навчального матеріалу  на значний період;
-         збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень;
-         скорочення часу на розкриття проблеми.
Намагаюся на уроках якомога часто використовувати інтерактивні технології та переконуюся в ефективності нововведення. Такий урок до вподоби не лише мені, а в першу чергу, моїм учням. Провела невеликий експеримент : після традиційного запропонувала учням сучасний урок, за допомогою анкетування, або ж методом опитування дізналася їхню думку. Переконалась, що урок з використанням інтерактивних технологій їм до вподоби більше. На таких уроках процес навчання проходить цікаво, ефективно. А найкращим експертом свого творчого пошуку вважаю своїх учнів. Інноваційні технології допомагають не лише навчити, а розвинути творчу особистість.
Працюючи з учнями, я дійшла висновку, що урок – це театр, а ми, учителі, - і сценаристи, і режисери. Результативність уроку-вистави залежить від майстерно написаного сценарію (конспекту), від правильно розставлених акцентів і наданих ролей кожному учаснику навчального процесу та від режисерської майстерності під час проведення самого уроку.
Завдання вчителя – підготувати учнів до виконання будь-якої ролі, яку йому запропонує життя. Тому професія і праця вчителя не тільки відповідальна, але й цікава.

На завершення хочу скористатися словами О.В.Чабан, яка слушно зауважила: “Отже, й учительське життя, вся педагогічна діяльність учителя – це також довгостроковий, тривалістю в ціле життя, педагогічний проект, що, як і кожен життєвий проект, зароджується із мрії, яка вдосконалюється, деталізується, трансформується, наповнюється дедалі новим змістом, але в основі своїй залишається незмінною. Це мрія про те, щоб усі його учні – оті маленькі Оксанки, Миколки, Петрики чи Марічки, коли стануть Оксанами Олександрівнами чи Миколами Івановичами, - згадували про нього, свого учителя, добрим словом і, згадуючи, відчували тепло і світло в серці. А ще – щоб усі його вихованці були щасливими, зуміли знайти в житті свій правильний шлях”.

Комментариев нет:

Отправить комментарий