Українська мова. Смачний урок з ароматом Батьківщини.


                    


Автор уроку Кашуба Тетяна Степанівна,
учитель української мови та літератури
Джуринської СЗШ І-ІІІ ст.
Тема: Твір-опис процесу праці за власним спостереженням в художньому стилі

Мета:
- ознайомити семикласників з вимогами до складання твору-опису процесу праці в художньому стилі, запам’ятати особливості побудови висловлювань, що містять опис трудового процесу, звернути увагу на слова, що вказують на послідовність дій;
- розвивати вміння учнів складати твори-описи процесу праці за власним спостереженням в художньому стилі, викладати матеріал послідовно, логічно, дотримуючись стильових ознак художнього стилю;
- виховувати патріотизм, любов до українських традицій, культури.

Обладнання: слайдова презентація уроку, пісня М. Поплавського «Борщ», поезії про борщ, відеоролик про кондитерську фабрику «РОШЕН», уривок з ТСН про волонтерок із Дніпропетровська, міні-підручник, малюнки, медалі, цукерки.

Міжпредметні зв’язки: українська література.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань та навичок
Перегляд відеоролика про кондитерську фабрику «РОШЕН».

-         Назвіть місце, де відбувається процес праці?
(На виробництві).
-         Скільки людей задіяно у  виготовленні солодощів ?
(Багато).
-         Від чого залежить результат процесу праці?
(Від злагоджених дій багатьох людей).

Учитель звертає увагу на те, що у відеоролику показано процес праці на виробництві, у якому бере участь багато людей, злагоджені дії яких направлені на результат – готовий продукт. Демонструє цукерку.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Тема нашого з вами уроку «Твір-опис процесу праці за власним спостереженням в художньому стилі». Сьогодні ми спробуємо описати процес праці, свідком якого ви неодноразово були – це приготування українського борщу.

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу
Епіграф уроку:

Все, що росте на українському городі,
З любовю щедро ми до столу подаєм.
Та над усе в житті ми дякуєм природі,
Коли смакуєм щойно звареним борщем.
Він по обіді кличе кожного до хати,
І по тарілці розливається душа.
Нас і за вуха від борщу не відірвати,
Коли він ллється, наче пісня із ковша…


Вступне слово вчителя:
Рецептів борщу є дуже багато.  У народі стверджують : скільки господинь, стільки рецептів. І кожен борщ – це симфонія смаку. І не дивно, адже існує навіть поняття про «борщовий пояс», що пролягає від південно-східної Польщі через Україну, Білорусь до регіонів Росії на Волзі.  І в кожній місцевості, та що там казати, у кожної господині, своя рецептура. Але зла людина гарного борщу не зварить. Звичайно ж, найкращий борщ той, що готує ваша ненька. Але для того щоб описати процес приготування української страви, необхідно дещо пригадати.

Бесіда
- Які види борщів ви знаєте, які доводилось куштувати?
(Червоний, зелений, холодний).

- На превеликий жаль, нещодавно з’явився ще один вид українського борщу –    сушений.

(Перегляд відеофрагменту з ТСН про волонтерок з Дніпропетровська, що вигадали сухий борщ для українських бійців).

- Чий борщ найсмачніший?   (Мамин).

Отож сьогодні ми з вами протягом уроку навчатимемось писати твір-опис на тему «Запашний мамин борщ». Розгорніть міні-підручики та опрацюйте пам’ятку.

Робота з пам’яткою «Як працювати над твором-описом процесу праці в художньому стилі».
         - Назвіть типи мовлення.

- Який твір називається описом?
(Твір-опис – це текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи, процесу в усній чи писемній формі).
        
- Яку особливість має розвиток дії у творах-описах процесу праці?
(Розвиток дії відбувається за рахунок того, що кожна наступна думка додає до сказаного щось нове).

- З яких основних структурно-композиційних частин складається опис процесу праці?
(Підготовчий етап для виконання якоїсь роботи, опис послідовного виконання праці,
опис результатів роботи).
        
- Пригадайте стилі мовлення.

- Назвіть найхарактерніші ознаки художнього стилю.

Тренувальні вправи
Вправа 1
Учні вибирають серед запропонованих ілюстрацій картинки зі зображенням тих інгредієнтів, які потрібні для приготування борщу.

                                                                                



                                                                                        
                        
                                                

Метод  гронування

Вправа 2

- Пригадайте з уроків літератури, що таке епітет.
- Що ви знаєте про метафору?
- Порівняння – це…

Від слів буряк, картопля, цибуля, квасоля, морква, сметана, борщ утворить слова зі зменшено-пестливими суфіксами, дібрати до них епітети, метафори, порівняння.

Бурячок – невеличкий, червоний, цукровий, столовий, смажений;
картопелька – сира, варена;
квасолька – рябенька, біленька, кругленька;
цибулька – смажена, золотиста;
морквинка – невелика, соковита;
сметанка – густенька, свіженька;
борщик –  запашний, ароматний, духмяний, український, смачненький, добренький.
помідорчик – червоні, стиглі, перетерті, соковиті.

Метафори: усміхається борщ з глиняного полумиска, пахне добре впрілий борщ у печі, підморгує сметанка у борщі, золоті мамині руки, пихтить борщик у горщику.

Порівняння: ллється борщ, неначе пісня; готує мати, немов ворожить.

Вправа 3
До слова запашний дібрати синоніми.
Ароматний, духмяний, пахучий.

Вправа 4
Записати дієслова, що рухають вперед процес праці під час приготування борщу.
(Помити, кип’ятити, сікти, шаткувати, нарізати, натерти, варити, відціджувати, посолити, поперчити, тушкувати, очистити, обсмажити, подрібнити, булькоче, кипить, шкварчить).

Вправа 5.
Поетична хвилинка. Учитель зачитує вірші про борщ, а учні занотовують окремі слова, словосполучення, речення, презентуючи їх.

Дитячий віршик

Моя мама борщ варила,
Його салом задобрила,
Сікла моркву і буряк
І томати м’яла,
Потім смажену цибулю
В чавунець кидала.
І капусту, і часник,
Зелену петрушку,
А тоді дала мені
Скуштувати юшку.
Ой, який же борщ смачний!
Український, запашний!
Всю каструлю з’їв би я ,
Та й велика в нас сім’я!

Український борщ

О, як я хочу зрихтувати борщ,
Той у якому вуха остаються…
Надворі сонце, чи періщить дощ,
Нехай смаки борщеві відізвуться.

Червоний борщ, духмяний і смачний,
Його краса приваблює і кличе.
І смак, і колір рідний – не чужий,
Він нашу Україну возвеличив.

А поруч із борщем лежить часник,
Пампушка, як царівна, біля трону,
Я до борщу, як українець звик,
Його шаную завжди, як ікону.                                             Віталій Назарук

Борщ

Що це, наче літній дощ,
Шумить та хлюпоче?
Це ж кипить уже наш борщ,
Пихтить та булькоче.

Вже й запахло ним усюди,
Скрізь на всю місцину.
Завітайте ж , добрі люди,
До нас на гостину.

Доки борщ, коронна страва,
Нашого народу.
Переводу не буде,
Вкраїнському роду.

А як будуть на столі
Хліб і солонина,
Процвітати вічно буде,
Наша Україна.                                                                           Ганна Станіславська

Мамин борщ
Полив’яний горщик парує край білої печі,
Спочиває-виблискує, згадує полум’я жар,
А на лавці розсілась, чекає обіду малеча
І слідкує за дійством, за таїнством маминих чар.
         У святковій світлиці запахло борщем,
         По-домашньому свіжим й пахучим, -
         Лиш у нашої неньки він був з чебрецем,
         З чорнобривцевим смаком жагучим.

А вона ж, як весна, вишиваний обрус розстелила
На тесовий наш стіл і розклала кленові ложки,
Розламала хлібину і страву гарячу налила
В розмальовані літнім клечанням ясні мисочки.
У святковій світлиці запахло борщем,
         По-домашньому свіжим й пахучим, -
         Лиш у нашої неньки він був з чебрецем,
         З чорнобривцевим смаком жагучим.

Заховалось дитинство за обрій, як місячна скиба,
Та буває, що серця ледь стримую трепетний щем:
Спомин той – мамин борщ, і окраєць духмяного хліба,
І матусині руки, і літо, умите дощем.
У святковій світлиці запахло борщем,
         По-домашньому свіжим й пахучим, -
         Лиш у нашої неньки він був з чебрецем,
         З чорнобривцевим смаком жагучим.                               Світлана Травнева

(Учні презентують написане)
Вправа 6
Прочитайте прислів’я та приказки про борщ, вміщені в міні-підручнику. Випишіть те, яке найбільше сподобалось.  Не забудьте використати його у своєму творі-описі процесу праці.
Без хліба – не обід, без капусти – не борщ.
Борщ та каша – їжа наша.
Вари, горщику, борщ, а я з хлопцями погомоню.
Добрий борщик, та малий горщик.
Смачні борщ і каша, але як є кусок м’яса.
Борщ усьому голова.
Салом борщу не зіпсуєш.
Їж борщ з грибами, та держи язик за зубами.
Що до чого, а борщ до хліба.
Борщу однаково – чи йому пампушок, чи галушок.
Борщ та капуста – хата не пуста.
Не криши два гриби до борщу, бо переборщиш.

Вправа 7
Поясніть значення фразеологізму переборщити та доберіть синоніми.

Рекламна пауза «Хвилинка-цікавинка»
Цікаві факти про борщ
Наш борщ є візитною карткою країни – України. Його визнано однією із 100 страв, які залюбки вживають жителі планети Земля.
 Подейкують: страву вигадали осілі на хуторах козаки. І вже 300-400 років ласують цією добренною стравою українці. 
За рік українці з’їдають 0,5 мільярда літрів червоного борщу. На його приготування витрачають приблизно 86 тис. тонн буряка, 39 тис. тонн моркви, 104 тис. тонн капусти, 79 тис. тонн картоплі та 36 тис. тонн цибулі.
         Традиційний український борщ – це природні ліки. Дієтологи стверджують, що людина, яка регулярно обідає борщем, не знає проблем з травленням, зайвою вагою, імунітетом.
         Борщ має позитивний сенс не тільки в реальному житті. Якщо ви уві сні бачили борщ – це віщує успіх у справах. Варити борщ – ваші труди отримають хорошу матеріальну винагороду. Їсти борщ – до спокійного життя в достатку.
         Наші бабусі дуже часто замість помідор чи томату додавали до борщу вишні.
         Бабусі передають у спадок своїм дітям та онукам рецепт пісного різдвяного борщу з рибою. Для його приготування готують підпалку – засмажене на сковорідці борошно, рибу висушують у печі, а потім варять. Підпалкою заправлюять вариво і утворюється така емульсія, якою заправляють борщ.
         Кажуть, щоб приготувати справжній український борщ, потрібно народитися українцем!
(Учитель зачитує зразки учнівських творів).

Запашний мамин борщ
ВСТУП
         Неодноразово я стежила за маминими проворними руками, які весь час знаходять собі роботу. Найбільше мені подобається спостерігати за її вправними рухами під час приготування різноманітних страв, які , безперечно, можна назвати витворами кулінарного мистецтва. Страви, приготовані мамою, завжди мають естетичний і апетитний вигляд. Люблю споглядати, як мама готує запашний український борщ. Отож сідаю неподалік від мами, щоб не заважати, і як заворожена дивлюся на те, як звичайні овочі в маминих руках перетворюються на смакоту – традиційну страву українців.

ОСНОВНА ЧАСТИНА
Уривки з творів
         Найголовнішою складовою маминого борщу є свиняча кісточка, з якої виходить особливий навар. Капуста, бурячок, обов’язковим інгредієнтом є квасоля. Мама кладе в борщ рябеньку, яку ласкаво називає ластівочкою. Коли м’ясо та овочі вже готові, мама робить із шкварок, цибулі засмажку і все це розтирає в макітрі. Потім заправляє томатом, до смаку оцтом, лавровим листочком, перцем, підсолює. А головне, що коли мама готує борщ, то вкладає у нього свою душу. Куховарить з любовю і обовязково приговорює, щоб був борщ смачненьким і добреньким.
         А ще мама додає до посудини з борщем трішечки своєї любові, дрібку доброти, крихітку терпіння. Це, на мою думку, найголовніші складові маминого борщу, які роблять страву неповторною, індивідуальною та неперевершеною.
                                                                                                                   Урбанська Аліна
І вуаля – борщик по-українськи готовий!
                                                                                                             Кондратюк Маріанна

         Смачно готує мати. Як вона ворожить над борщем. Встає вдосвіта, чистить і промиває буряки, шаткує їх, нарізає картоплю, січе ножем капусту. Всього потроху додає в каструлю: і помідор кине, і петрушки всипле, і цибулину, і стручок перцю, і лавровий листочок. А мясо кладе з кісткою, а кісточка, щоб була з мозочком. Ох і борщ же тоді виходить такий, що поки дочекаєшся обіду, то ладна власний язик проковтнути.
                                                                                                               Дубина Оксана

Секрет червоного українського борщу криється в особливому натхненні кожної господині, а також у традиційних складових борщу – перетертих на терці городніх помідорів та буряка.
         До бульйону, що кипить, додайте нарізану картоплю, потім – нарізану капусту. Коли овочі проваряться, додайте …

Моя мама перед приготуванням миє руки та одягає фартух. Спочатку вона готує бульйон. Дрібно нарізані кістки варить дві години, додає мясо і продовжує варити до готовності. Зварене м’ясо нарізає порціями, а бульйон відціджує. Очищені і помиті буряки мама шаткує соломкою, солить, збризкує оцтом, змішує, кладе у каструлю, додає жиру, томатного соусу, цукру. Потім злегка обсмажує на свинячому салі цибулю, моркву, петрушку. На кухні так пахне, що аж слинка тече. У проціджений бульйон мама кладе картоплю, доводить до кипіння, додає нарізану соломкою капусту і варить 10-15 хвилин. Після цього кладе в бульйон тушковані буряки, злегка підсмажує разом з цибулею нарізані свіжі помідори, гіркий і запашний перець, лавровий лист, підсмажене і розведене водою борошно. Потім на 5 хвилин дає покипіти, заправляє товченим часником, доводить до кипіння і дає настоятися 10 хвилин.
                                                                                                           Дмитрищак Валентин

Матуся бере соковите м’ясо, нарізає невеличкими шматочками, викладає у каструльку, заливає холодненькою водичкою і варить близько годинки. А тим часом мама чистить картопельку, мілко нарізає цибульку, шинкує капуст очку, моркву тре на середній тертушці. На черзі бурячок, вона його нарізає соломкою, а ще подрібнює зелень. Бере буряк, обсмажує його на олії. Додає томатну пасту та тримає на вогні 5 або 10 хвилинок. Окремо обсмажує на олії цибульку, додає мор квочку та кидає зелень. Потім в бульйон додає картопельку і доводить до кипіння. Далі додає капуст очку, обсмажений бурячок та цибульку з морквою. Солить та додає лавровий листочок. Приправляє часничком, розтертим в макітрі, тримає на вогні 10 хвилинок, потім забирає з вогню. Дає борщику настоятися, щоб у нього був більш насичений смак.
                                                                                                              Гайдарбекова Аміна

ВИСНОВОК
         З нетерпінням чекаю, коли ж нарешті можна буде насолоджуватись неповторним смаком маминого борщу, аромат якого заполонив оселю. Ковтаю слинку…Ось мама бере мою улюблену глиняну мисочку і наливає чудодійний борщ, приправляє густенькою сметанкою і ставить переді мною… До чого ж смачний мамин борщ! Я відчуваю, що набираюся сили, міцнішаю. Відчуваю, що зварений мамою борщ додає снаги. Мамин борщ – це смак дитинства… Одним словом, смакота… Пальчики оближеш! Як на мене борщ вийшов на славу!

Вправа 8
Ознайомтесь, будь ласка,  з краєзнавчою  інформацією про фестиваль борщу на Вінниччині. Усно висловіть своє ставлення до подібного дійства. Дайте відповідь на запитання: чи потрібно надалі влаштовувати не просто мистецький фестиваль, а фестиваль справжнього українського борщу?
Величною любов’ю житеме в народі
Театр Секретихи, що на городі.
Мистецьким розмаїттям  свято сяє,
Краян борщем всіх пригощає.

Щорічний Міжрегіональний фестиваль борщу започаткований Заслуженою журналісткою України Ганною Секрет набув популярності. Скажімо, у 20012 році фестиваль відбувся 21 вересня, на Другу Пречисту, на батьківщині відомої телеведучої у с. Правилівка Оратівського району, який  провели вшосте. Свої борщі, присмачені дзвінкими піснями, гуморесками та театралізованими сценками, презентували 28 самодіяльних колективів з Вінницької, Київської та Черкаської областей.

  

                      

    

На ІX фестиваль борщу, який щорічно проходить в «Театрі на городі» у Ганни Секрет, цього року (2016)  прибули два колективи нашого району – народний аматорський чоловічий ансамбль «Джура» с. Джурин (керівник Валентин Француз) та народний колектив «Веселі музики» с. Хоменки (керівник Микола Попсуй). Джуринський борщ та пампушки готувала  Юлія Француз.

(Фестиваль борщу на  Вінниччині. Демонстрація слайдів).

Одним словом, звучала в Правилівці
Божественно-мистецька літургія!
В театрі, що поєднує серця,
Б’є джерело любові без кінця!

Вправа 9
Власники «борщових» прізвищ.
Виявляється, Борщів, Борщевських, Борщих та Борщенків на Вінниччині багато.

ІV. Підсумки уроку

(Звучить пісня М. Поплавського «Борщ»)

Пропоную підсумувати сьогоднішній урок таким чином: на дошці написано слово «борщ», до кожної літери якого потрібно підібрати слова, які б характеризували нас з вами протягом усього уроку. Отже, протягом уроку ми були:

Б адьорі,
О рганізовані
Р озумні
Щ ирі, щасливі

V. Оцінювання навчальної діяльності
Учитель нагороджує найактивніших учнів медалями «Успішна господиня», «Словолюб», «Розумна думка», «Влучно сказано», «Найдотепніший», «Плідна робота». Далі відбувається дегустація цукерок кондитерської фабрики «РОШЕН».
































                                                      

Презентація до уроку

Комментариев нет:

Отправить комментарий