Українська мова.Дієприкметниковий зворот.


7 клас
Українська мова
Учитель Кашуба Т.С.
Тема: Дієприкметниковий зворот. Відокремлення дієприкметникових зворотів

Мета:
- навчити семикласників визначати дієприкметникові звороти у реченнях; формувати вміння відрізняти одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів;
- розвивати творчі вміння вживати дієприкметникові звороти у висловлюваннях;
- за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.

Обладнання: ноутбук, презентація, картки з тренувальними вправами, ключові слова, мікрофон.

                                                 Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Технологія «Мікрофон», вправа «Незакінчене речення»
1варіант. Вчитель підносить ромашку, на кожній пелюстці якої написано початок речення. Учень відриває пелюстку, зачитує початок речення та продовжує його.
2 варіант. Вчитель починає речення, завдання учнів – продовжити його.

Дієприкметник – це… (особлива форма дієслова, яка відповідає на питання який? яка? яке? які?)
Дієприкметнику властиві ознаки… (дієслова і прикметника).
Дієприкметнику властиві такі ознаки дієслова… (вид-доконаний-недоконаний; час - теперішній, майбутній; залежні іменники або прикметники).
Дієприкметнику властиві такі ознаки прикметника… (рід, число, відмінок).
За ознакою дії дієприкметники поділяються… (активні, пасивні).
У реченні дієприкметник виступає…. (означенням: розгойдане…; рідше-іменною частиною складеного присудка: були здивовані).

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

ІV. Подача нового матеріалу
Вчитель: Давайте звернемося до електронного підручника.

Презентація.
Під час перегляду презентації учні виводять мовні формули і записують їх в зошити.
МОВНІ ФОРМУЛИ


ОС, ДПЗ ,

 


                                                                        ДПЗ  +  ОС

 
 




Додаток до уроку
Дієприкметниковий зворот

ВПРАВА 1. «Момент істини»
Спишіть речення. Знайдіть дієприкметники і залежні від них слова. Підкресліть дієприкметникові звороти. Поясніть вживання коми.
1. На березі хвилястої Десни стояло місто оповите в сни.
2. Піщаний вал нагорнутий хвилями прибою відділяв море від гущавини створеної розлогими кущами.
3. Чисте небо перетяте телеграфними проводами розгорнулося в далечінь, ніби величезний папір.
4. Вершники обвітрені суховіями півдня мчали по сухому асфальту.
5. Рівно і спокійно дише земля натомлена в праці.

ВПРАВА 2. «Творче моделювання»
Складіть речення, використовуючи в них дієприкметникові звороти: майстерно виконаний самодіяльними артистами, загорілий від палючого серпневого сонця і поясніть вживання розділових знаків.

ВПРАВА 3. «Словесна плутанина»
Прочитайте. Знайдіть помилки в порядку слів і виправте їх. Запишіть правильно. Підкресліть дієприкметникові звороти.
1. Степи назустріч котились вечірніми оповиті димами.
2. Ясні гори стояли охоплені багрянцем до самого небокраю – далекого, синього, чистого.
3. Тепле повітря було напоєне густими пахощами степових квітів навкруги.
4. Хліба яскраво зеленіли змиті дощами.

ВПРАВА 4. «Словосполучення-трансформери»
Замініть словосполучення з дієсловами словосполученнями з дієприкметниками так, щоб дієприкметникові звороти в одному випадку відокремлювались, в іншому – ні.

Зразок: трава, яку вмила роса – вмита росою трава; трава, вмита росою.
1. Нива, яку полив дощ. 2. Хмари, які нависали над обрієм. 3. Шлях, який пройшов письменник. 4. Образи, які створив митець. 5. Ідеї, які поет втілює в образи. 6. Твори, які автор присвячує молоді.

Нива, яку напоїв дощ – напоєна дощем нива; нива, напоєна дощем.
Хмари, які нависли над обрієм – навислі над обрієм хмари; хмари, навислі над обрієм.
Шлях, який пройшов письменник – пройдений письменником шлях; шлях, пройдений письменником.
Образи, які створив митець – створені митцем образи; образи, створені митцем.
Ідеї, які поет втілює в образи – втілені поетом в образи ідеї; ідеї, втілені поетом в образи.
Твори, які автор присвячує молоді – присвячені автором для молоді твори; твори, присвячені автором для молоді.

ВПРАВА 5. «Мовне перетворення»
Подані нижче сполучення слів перетворіть на дієприкметниковий зворот, ввівши їх у речення.
Звеличити працею, облити місячним сяйвом, швидко прикрасити ялинку, скосити вранці траву.

V. Підсумки уроку
Метод «Гронування»
Учні називають ключові слова уроку, а вчитель прикріплює їх на дошку(ДПЗ, ОС, коми, інтонація, питання, означення, дієприкметник).
Охочі складають із цими словами розповідь про ДПЗ, використовуючи всі слова. Використане слово вчитель знімає з дошки.

VІ. Повідомлення ДЗ


Комментариев нет:

Отправить комментарий