Заповіді блаженства

Автор уроку Кашуба Тетяна Степанівна, учитель християнської етики

Тема : Нагорна проповідь. 9-ть заповідей блаженства. Сходинки духовного зростання. Вмц. Варвара. Молитовне заступництво святої Варвари

Мета : навчальна – познайомити учнів з заповідями блаженства та житієм святої Варвари , домогтися усвідомленого засвоєння учнями заповідей, викликати необхідність у духовному зростанні;
           розвиваюча – розвивати прагнення здобувати нові знання, вміння правильно застосовувати здобуті знання у житті;
  виховна – виховати учнів на моральних законах, даних Богом для нашого ж добра, і, виконуючи їх, навчитись жити гармонійно з іншими людьми, та зі словом Божим. На прикладі святої вмц. Варвари виховати любов до молитви та непохитність віри.

Обладнання: Біблія, ілюстрація з Біблії, ікона святої вмц. Варвари, скринька, індивідуальні завдання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань. 
                                      Перебіг уроку
І. Організаційний момент ( 1 хв. )
Привітання. Молитва Святому Духу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання ( 3 хв.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів ( 7 хв. )
Гра “ Чарівна скринька “
ВЧИТЕЛЬ: Я в руках тримаю чарівну скриньку, яка допоможе мені перевірити ваші знання. В ній знаходяться запитання. До кого я підійду, той дістає з неї листочок, на якому написано питання, на яке ви повинні дати відповідь.
1.     Що дав Бог Мойсею, коли той молився на горі ? ( Заповіді )
2.     Як називалась гора, на якій пророк Мойсей отримав заповіді ? ( Синай )
3.     На чому були записані заповіді Божі ? ( На скрижалях )
4.     Скільки їх було записано на скрижалях ? ( 10 )
5.     З якого матеріалу були скрижалі ? ( Камяні )
6.     Чим є для нас заповіді Божі ? ( Правилами )
7.     Чи потрібно дотримуватись заповідей  нам з вами, адже Бог дав їх Мойсею ? ( Потрібно )
8.     Для чого потрібно їх виконувати ? ( Щоб знати, як нам правильно
жити )
     9.  У якому Заповіті згадуються Заповіді Божі ? ( У Старому )
10.                       Назвати заповідь, яка найбільше запамяталась.

ВЧИТЕЛЬ: Давайте пригадаємо всі 10 Божих заповідей, оскільки тема нашого уроку дуже тісно з ними повязана. Зверніть увагу на дошку. Ви бачите скрижалі, але на них чогось не вистачає. Чого саме ?
УЧНІ: Заповідей.
ВЧИТЕЛЬ: Правильно. У вас на партах розклеєні листочки з заповідями. Ви по черзі виходите, зачитуєте та прикріплюєте на скрижалі.
                                 (Вчитель коротко коментує кожну).
Молодці, діти. Ви добре справились із завданням.

ІV. Повідомлення теми, мети уроку ( 1 хв.)
Як було вже сказано, наша тема тісно повязана з заповідями Божими. А поговоримо ми з вами про нагорну проповідь та про 9 заповідей блаженства. Також на уроці ми познайомимось з житієм святої Варвари.
А розглядаємо ми цю тему для того, щоб ви виросли гарними та добрими людьми, які живуть за законами Святого Письма. Та перше ніж зробити якусь справу запитують себе : Ч и не суперечить ця справа волі Божій ?

V. Засвоєння нового матеріалу ( 27 хв.)

1. ЗАПОВІДІ  БЛАЖЕНСТВА
Проповідь, яку ми сьогодні прочитаємо називається нагорною, бо була     виголошена Ісусом на горі. Саме в ній Ісус розповідає про 9 заповідей блаженства. Щоб дізнатися про це нам треба звернутися до настільної книги кожного християнина – Біблії.
Для початку давайте зясуємо невідомі для вас слова, які ви почуєте під час читання уривку.
(На дошці написано блаженство = щастя, блаженний = щасливий.)
Миротворці – ті, що намагаються встановити мир у стосунках між людьми.
(На дошці прикріплені заповіді блаженства у вигляді сходів.)
Читання уривку з Біблії ( ст. 330 )
Після прочитання діти промовляють вголос усі заповіді блаженства.

ВЧИТЕЛЬ: Ісуса ми називаємо нашим Учителем. Чого він хотів нас навчити  цією проповіддю ?
УЧНІ: Дотримуючись заповідей блаженства, творити добро.
ВЧИТЕЛЬ: Недаремно заповіді блаженства прикріплені у вигляді сходинок, хто може сказати чому ?
УЧНІ: Ступаючи з сходинки на сходинки, ми доберемося до блаженства.
ВЧИТЕЛЬ: Ми з вами весь час живемо за правилами. Скажімо, ми добре з вами знаємо правила дорожнього руху. Для чого ми їх виконуємо ?
УЧНІ: Щоб з нами не сталося біди на дорозі.
ВЧИТЕЛЬ : Це дійсно так. Адже якщо ми будемо переходити дорогу на червоне світло, можна потрапити під машину. Так і з заповідями Божими та заповідями блаженства. Якщо їх дотримуватись, то ми будемо відчувати Боже
піклування про нас. Як  ми одним словом можемо назвати заповіді Божі та заповіді блаженства ?
УЧНІ: Добром.
ВЧИТЕЛЬ: Перед вами дорога добра. Ви бачите на ній сліди, які ми залишаємо протягом всього нашого життя. Запамятайте, де б не ступала наша стопа, де б ми не проходили, після нас повинні залишатися тільки добрі справи. Нам треба в кожному сліді написати що нам потрібно робити , щоб бути добрими.
      ДОРОГА ДОБРА


Запамятайте, коли людина творить добро, тобто все те, що ми записали, саме тоді людина духовно зростає.

2.                      ЖИТІЄ СВЯТОЇ ВЕЛИКОМУЧЕНИЦІ ВАРВАРИ

Подія відбувалася у далекому ІІІ столітті. У багатого чоловіка на імя Діоскор народилася донька Варвара. Невдовзі мати дівчинки померла. Вона залишилася з батьком. Йшли роки, дівча підростало. Діоскор вирішив збудувати для неї розкішну вежу, яка нараховувала лише два вікна. Сидячи біля вікна, Варвара любувалась красою Божого світу. Вона дивилась на дощик, на сонце, на хмарки, квіти, трави. Її не покидали думки про те, хто є Творцем світу. Серце її підказувало, що Творцем міг бути тільки хтось один, а не та велика кількість божків, про яких розповідав їй батько.
Вона неодноразово запитувала у своїх служниць про те, хто все це
створив. Ті їй відповідали, що боги, яких шанує її батько. Але відповідь її                             не задовольняла. Варвара була впевнена, що цього не може бути, бо вони
самі створені руками людей.
Батько хотів видати доньку заміж, але вона відмовилась. Діоскор змушений був відїхати у справах. Варвара мала свободу, вона могла виходити коли і куди їй захочеться. Варвара познайомилася з дівчатками-християнками, від яких вперше почула про Святу Трійцю.
Прийшовши додому, вона наказала слугам зробити у вежі третє вікно, на знак вшанування Святої Трійці. Проходивши палатами свого батька, побачила ідолів. На знак протесту вона їх заплювала.
Коли батько повернувся з подорожі, то розгнівався за вмонтоване вікно. Покликав до себе доньку, а та почала розповідати про Святу Трійцю. Батько закипів від злості, як почув, що дочка зневажає богів, розлютився ще більше,
вихопив меч і хотів вбити Варвару. Вона почала тікати від розлюченого батька, але куди бігти не знала. Весь час молилась. І ось Бог почув її молитви. Добігла до гори і сталося чудо : гора розкололася і утворився прохід, саме там сховалась Варвара. Один з пастухів вказав Діоскору, на печеру. Той  витяг дочку за розкішне волосся, привів додому та зачинив у кімнаті, морив голодом.
Діоскор пішов до правителя Мартіана та розповів, що донька не визнає богів. Той наказав привести її до нього. За наказом правителя Варвару били. Її тіло було суцільною раною. Після тортур Варвару кинули до темниці. Рани боліли, вона безупинно молилася. Опівночі в темниці зявилося дивне світло, через яке проступав образ Христа, який сказав Варварі, щоб вона не боялася, бо він її охороняє і що за муки Варвара отримає блаженство. Доторкнувся до її ран, які за мить щезли з її тіла. Коли наступного дня Варвару привели до правителя він прийшов в ярість, що на її тілі не залишилося навіть найменшої подряпини. Варвару повісили на дерево та били залізними кігтями, а потім вирішили позбавити життя. Діоскор попросив дозволу власноручно вбити доньку. Варвара покірно закинула своє розкішне волосся та підставила голову під батьків меч.
Святу Варвару ми називаємо великомученицею через те, що вона перенесла страшні муки за віру в Господа.
ВЧИТЕЛЬ: Як ви думаєте чи залишилися вони без наказаними ? Звичайно,  ні. Блискавка вбила Діоскора, а за ним – Мартіана.
До святої Варвари моляться, коли хворіють або ж коли серце переповнює туга. Тому її називають цілителькою недугів. Тих, хто молиться до неї, вона спасає від раптової смерті. На Заході до неї звертаються під час бурі та різних стихій. Кажуть, що коли Варвара молилася перед смертю, то просила Господа, щоб до тієї людини, яка буде згадувати її життя та страждання, не наблизилась раптова хвороба та не підступила раптова смерть. Під час цієї молитви з небес почувся голос, який пообіцяв виконати її прохання.
Давайте розглянемо ікону, на якій зображена Варвара.

Ви послухали розповідь про святу Варвару. Тож давайте разом визначимо заповіді, які були порушені Діоскором та Мартіаном.  
Давайте також зясуємо, яких заповідей дотримувалась Варвара та порушив її батько.


ВАРВАРА                                                              ДІОСКОР
І заповідь                                                                 І заповідь
ІІ заповідь                                                              ІІ заповідь
V заповідь                                                              V заповідь
Вбога духом
Блаженні голодні та прагнучі правди
Блаженні гнані за правду

VІ. Підсумки уроку ( 5 хв.)
                                                   
Історія про святу Варвару є яскравим прикладом вірної християнки, яка дотримувалась Божих заповідей та заповідей блаженства.
Повторити вираз з Дерева пізнання добра та зла.
МІКРОФОН
Кожен учень продовжує речення : Найбільше на уроці мені запамяталось …

VІІ. Повідомлення ДЗ ( 1 хв.)
Повторити молитву Господню. Ви знаєте, що молитви потрібно знати, бо вони допомагають нам у житті.
І, звичайно ж, давайте подякуємо Пресвятій Богородиці за наш урок. Діти, за допомогою чого ми будемо висловлювати подяку ?
УЧНІ: За допомогою молитви.
 Молитва Достойно есть

Література:
1.Влодек П. Закон Божий. Посібник для недільних шкіл і сім’ї. – Луцьк: Волинська обласна друкарня, 2006, -- 296 с.
2.Влодек П. Закон Божий. Посібник для дітей молодших класів недільних шкіл: Волинська обласна друкарня, 2003. – 336с.
3.Дитяча Біблія. – Інститут перекладу Біблії, Стокгольм, 1992, -- 524 с.
4.Житие, страдания и чудеса святой великомученицы Варвары. Канон и акафист. – М.: Руській Хронографъ”, 2000. – 64 с.
5.Иллюстрированная библейская энциклопедия/Архимандрит Никифор (Бажанов)-авт.-сост. – М.:Эксмо, 2008. –640 с.
   


Комментариев нет:

Отправить комментарий