Модний урок в українському стилі

11 клас
Українська мова


Автор уроку Кашуба Тетяна Степанівна,
 учитель української мови
   Джуринської СЗШ І-ІІІ ст.

Модний урок в українському стилі

Тема: Стилі мовлення: розмовний, науковий, офіційно-діловий, художній і публіцистичний. Зміст і структура текстів кожного зі стилів, характерні мовні засоби їх, основні жанри.

Мета: поглибити знання учнів про стилі мовлення, сферу вживання кожного з них, навчити визначати стилі мовлення; розвивати вміння самим складати висловлювання у різних стилях мовлення; виховувати любов до рідної мови, патріотичні почуття, шанобливе ставлення до етнічного вишитого одягу українців.

Обладнання: презентація, уривки з твору І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я», відеофрагмент ТСН «Гуцульські мотиви від модного дому «Валентино» в Парижі, вислови відомих людей про моду і стиль, міні-підручник до теми, світлини різних стилів одягу, фото українських костюмів окремих регіонів України від майстерні «Треті півні», репродукції картин Надії Старовойтової, таблиця «Стилістичний тренажер».

Міжпредметні зв’язки: українська література, народознавство, зарубіжна література, образотворче мистецтво.

Інтерактивні методи: «Мозковий штурм», «Гронування», «Капелюх Бонно», міні-проект «Реклама національного одягу», робота в групах.

Перебіг уроку
Епіграф
Стиль – це людина. (Г. Флобер)
Стиль – одяг думки. (Д. Честерфільд)

І. Актуалізація опорних знань
Метод «Гронування»
Вправа «Поєднай стилі»
Учням запропоновано фотографії, на яких представлені різні стилі одягу. Їх завдання: поєднати стилі одягу зі стилями мовлення. Презентуючи роботи, аргументувати свій вибір, називаючи спільне між стилем одягу і стилем мовлення.

(Представлення робіт)

Малюнки для 1 групи

 

    

Малюнки для 2 групи


   

Метод «Мозковий штурм»
Проблемне питання: З чим у вас асоціюється слово «стиль», або що ви думаєте, коли чуєте це слово?

(Стиль це манера письма, стиль художника, бароко, стиль виховання, не мій стиль, французький стиль, стиль роботи, стиль брас, стильно одягатись, манера говорити, за новим стилем, стиль письменника….)

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Тема нашого уроку: «Стилі мовлення». Ваше завдання - поглибити знання про стилі мовлення, сферу вживання кожного з них, навчитися визначати стилі мовлення; розвивати вміння самим складати висловлювання у різних стилях мовлення; виховувати в собі любов до рідної мови. Особливість нашого уроку полягає в тому, що весь урок буде супроводжуватися українським стилем. Це дасть змогу не лише добре розбиратися у функціональних стилях, а й прищепити любов до українського одягу.

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу
Слово вчителя: Український стиль одягу набуває все більшої популярності не тільки в Україні. Вишиванка продовжує завойовувати серця модниць, які носять їх не тільки у свята, а й у повсякденному житті. Підтримують модний тренд у всьому світі. Ось, скажімо, Ксенія Собачак з’явилась у вишитій сукні-сорочці Vita Kin на червоній доріжці кінофестивалю «Кінотавр», який пройшов у Сочі. Ольга Полякова, українська співачка, в Італії теж похизувалась вишиванкою, зауваживши: «Навіть до американського vogue дійшло, що вишиванка – це модно! Ну і ми не сперечаємося». Отже, ключове слово нашого уроку – «стиль». Давайте з’ясуємо його значення.

Учень: Слово стиль походить від латинського stilos – так називається паличка із загостреним кінцем для писання на навощених дощечках. Звідси й пішло значення слова.

Учитель:
- Що означав у давнину  вислів повернути стиль?
- Що є предметом вивчення стилістики? Назвіть відомі вам стилі мовлення.
- Користуючись електронною енциклопедією або електронним словником, відшукайте і запишіть якомога більше значень слова стиль.
- Доведіть, що слово стиліст багатозначне. Якими якостями має володіти письменник чи журналіст, щоб відповідати характеристиці «гарний стиліст»?
- Порівняйте поняття стиль, образ та імідж. У чому їхня подібність і відмінність?

Вправа «Таємниці стилів»
Учні заповнюють таблицю «Стилістичний тренажер»

Вправа «Ознаки українського стилю»
Роздивіться репродукції малюнків сучасної української художниці Надії Старовойтової. У чому виявляються ознаки українського стилю в цих зображеннях? Як ви розумієте поняття український стиль?


   


Вправа «Впізнай стиль»
Визначити стиль запропонованих уривків, підготувати тезове представлення даного стилю, виписати окремі слова, словосполучення, що стануть доказом використаного стилю.

Завдання для 1 групи (художній стиль)
Опис одягу Мотрі з «Кайдашевої сім’ї»

«В неділю вранці перед службою Мотря Довбишів на прибиралась до церки. Вона принесла з хижки зав’язані в хустці квітки та стрічки і розсипала їх по столі, застеленому білою скатертю; принесла й поставила на лаві червоні сап’янці. Довбишів на сіла на круглому дзиґликові коло стола, а подруга-сусіда наділа Мотрі на голову кибалку, вирізану з товстого паперу, схожу на вінок; на кибалку, над самим лобом, поклала вузеньку стрічку з золотої парчі, а потім клала стрічки одну вище од другої так, щоб над лобом було видко пружок од кожної стрічки. Всю кибалку кругом і всі коси вона обтикала квітками з червоних, зелених, синіх і жовтих вузеньких стьожок. За вуха вона позатикала пучки дрібненького барвінку, качурині кучері та павині пера і потім розстелила по спині двадцять довгих кінців стрічок до самого пояса…
Мотря вбралася в зелену спідницю, в червону запаску, підперезалась довгим червоним поясом і попускала кінці трохи не до самого долу, одяглась в зелений з червоними квіточками горсет, взулась в червоні чоботи, наділа добре намитсто, взяла в руки білу хусточку та й пішла до церкви. Вся її голова аж ніби горіла квітами проти сонця…»

Завдання для 2 групи (художній стиль)
Опис одягу старої Кайдашихи

«Кайдашиха наділа тонку сорочку, зав’язалась гарною новою хусткою з тороками до самих плечей і понадівала всі хрести й дукачі, наділа нову юбку, нову білу свиту, ще й в жовті чоботи взулась.
«Треба гарненько убиратись: мене знають усі Бієвці», - думала Кайдашиха й загадала Лаврінові намостити на возі високо сіна, ще й заслати килимом.
         Кайдашиха вгніздилась на ввесь віз, Кайдаш сів сперду й поганяв воли. Лаврін ішов за возом. Кайдашиха прохала коло шинку, де стояла купа чоловіків, гордовито підняла голову й «добридень» людям не сказала…
         Кайдашиха вмставила навмисне напоказ громаді жовті нові сап’янці. Сонце грало на чоботах. Сап’янці жовтіли на всю вулицю…
-                     Їй-богу, підняла свиту зумисне вище колін та показує жовті сап’янці, - сміялись чоловіки. – Везе Кайдаш свою жінку, неначе на ярмарок на продаж».

Учитель: Отже, мода минає, стиль залишається. Українки в наш час не носять дукачі, горсет, деякі модниці не знають, що таке кибалка, минула мода й на жовті чоботи, але досить модно в наш час одягатися в українському стилі, тому вишиванка стає все більше популярною.
Пропоную послухати вислови відомих людей про моду і стиль, зробити певні висновки: що ж є незмінним та вічним, а що швидкоплинно змінюється, тобто, що важливіше стиль чи мода?

Мода минає, стиль залишається
Вислови відомих

Добре одягнена людина – та, на чий одяг ви не звертаєте уваги. (Сомерсет Моем, англійський письменник).

Людина або сама має бути витвором мистецтва, або ж бути одягненою у витвір мистецтва. (Оскар Уайльд, англійський філософ, письменник, поет, драматург).
Жінка була б у відчаї, якби природа створила її такою, якою її робить мода. (П’єр Буаст, французький поет, лексикограф).

Найбільшим доказом жіночої прихильності буває жертвування модою. (П’єр Буаст, французький поет, лексикограф).

Нехтувати модою так само нерозумно, як і занадто їй наслідувати. (Жан де Лабрюйєр, французький мораліст).

Учитель: Переконливим аргументом того, що все-таки стиль довговічний, стане відеофрагмент ТСН про те, як український стиль був представлений  у наймоднішій столиці Європи –  Парижі.

Відеоролик ТСН. Гуцульські мотиви від модного дому «Валентино» в Парижі.

         
 
Обговорення відео.

Вправа «Українські стилісти одягу та літератури»
Назвати українських дизайнерів одягу і стилістів української літератури. ( Айна Гассе –  дизайнер Юлії Тимошенко; Лілія Пустовіт, Андре Тан, Михайло Ворнін).

              
Індивідуальний стиль якого українського письменника вам подобається найбільше? Свій вибір обгрунтуйте.

Вправа «Творча майстерня стиліста»
Учні об’єднуються в групи, кожна отримує завдання. Першій групі пропонується написати оголошення в художньому стилі, іншій – в офіційно-діловому. Кожна група отримує інформаційну картку з відомостями, які допоможуть виконати завдання.

Арт-студія «Майстерня «Треті півні»
Майстерня «Треті півні» готує до випуску новий патріотичний проект. «Листи на фронт» -  проект від майстерні «Треті півні» режисера  Івана Кравчишина та за підтримки Музею архітектури і побуту Львова (Шевченків гай).
      Проект тільки готується до випуску, але вже зараз можна подивитись неймовірні фотографії жінок, дружин, сестер та матерів бійців АТО у старовинному українському одязі.
         Майстерня «Треті півні» шукає старовинну одежу із різних регіонів нашої країни.
     Патріотичні фото українок з проекту «Листи на фронт» (Перегляд світлин)

Музична пауза
Кліп Наталії Май «Мамина сорочка»

Міні-проект «Реклама українського одягу»

Учитель об’єднує учнів у групи, кожна з яких отримує фотографії для створення проекту.

1 група
Створює проект на тему: «Український костюм пасує іноземцям»

   

        

2 група
Створює проект на тему: «Вишиванка – улюблений одяг політиків»

    

   

3 група
Створює проект на тему: «Зірки у вишиванках»

    
   

Учитель: Віднедавна в українців з’явилось свято, на якому кожен охочий може похизуватись вишиванкою. Що вам відомо про День української вишиванки, що з кожним роком лише набуває популярності?

Учень: День української вишиванки українці святкують в третій четвер травня. Усеукраїнську акцію було започатковано студенткою факультету історії, політології та міжнародних відносин Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича Лесею Воронюк у 2007 році. У цей день кожен українець одягає вишиванку й виходить у ній на роботу, в університет, школу чи садочок. По містах та селах проходить парад вишиванок . Всеукраїнське свято покликане зберегти споконвічні традиції створення та носіння етнічного вишитого одягу. Гаслом даного свята є такі слова: «Вишиванки одягайте – Україну об’єднайте!»

Таємниці української вишиванки
- Вишиту сорочку навмисне залишали недошитою, щоб не зашити долю.
- Дитячі сорочки також не дошивали, аби не зашити ріст.
- Не можна було запозичувати узори з чужих сорочок, щоб не забрати чужу долю.
- Українська вишиванка здавна відігравала роль оберега від тем­них сил. Уважалось, що вишивка на грудях захищає душу людини від руйнування, занепаду. Вишивка на плечах, особли­во в чоловічому одязі, додавала сили і захищала від ворогів.
Заключне слово учителя: Український стиль, на відміну від функціональних стилів мовлення, пасує кожній людині без винятку, незважаючи на національність, соціальний статус, посади, колір шкіри. Національний стиль буде доречним для усіх заходів: як офіційних так і неофіційних. Отже, етнічний вишитий одяг – це завжди модно. Сьогодні ми ознайомилися не тільки з національним колоритом українського одягу, але й навчилися одягати  свої думки відповідно до вимог функціональних стилів мовлення. Переглянуті на уроці фотографії доводять,  що український стиль до лиця усім без виключення – високопосадовцям, представникам різних національностей, а стилі мовлення властиві лише певним жанрам. Народна мудрість стверджує, що зустрічають по одежі, а проводжають по розуму. Сподіваюсь, що сьогоднішній незвичайний урок допоможе нам відновити гармонію між тим та іншим. Хочу завершити урок словами Михайла Поплавського: «Тримаймо українську хвилю разом!»

V. Підсумки уроку
Інтерактивна технологія «Капелюхи Бонно»
Дану технологію можна перебудувати на український лад: капелюхи учитель може замінити стрічками, якими прикрашали голову українські дівчата.

Червона  – колір почуттів. Що ви відчули під час сьогоднішнього уроку?
Зелений – колір нового. Що нового ви дізналися на уроці?
Синій – колір знань. Які знання сьогодні стануть вам у пригоді?
Жовтий – колір переваг. Які переваги має сьогоднішній урок порівняно з попередніми?
Блакитний – колір досягнень. Чого ви досягли сьогодні на уроці?

VІ. Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання
Виконайте проект «Сучасна молодь і український стиль», дотримуючись ознак публіцистичного стилю.


2 комментария: